Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.02.2021 00:56 - Денят на Гнева наближава !
Автор: born Категория: Музика   
Прочетен: 2727 Коментари: 20 Гласове:
13


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Духът би могъл да бъде победен, но не и сломен !

Dies irae, dies illa,

solvet saeclum in favilla,

teste David cum Sibylla.


Quantus tremor est futurus,

quando judex est venturus,

cuncta stricte discussurus!


Ден на гнева !

На  този ден във прах ще се превърне този грешен свят !

Това е видно от пророчествата на Сибила и Давид. 

Но истинският ужас ще настъпи, 

когато Съдията дойде и отсъди безпощадно !


Тръбата призоваваща с чутовен зов сред гробниците занемели,

Ще призове тук всичко живо на колене пред трона Му.

Смъртни и природа в ужас ще треперят , 

когато всички се възправят. 

да отговарят за деянията си 

пред Съдника   Върховен ! 


С молба коленопреклонна се обръщам аз към Теб смирено:

осени ме с вяра и се погрижи за кончината ми

 със съкрушено плачещо сърце, заровено във пепелта…

Чудесен  ден ще бъде този, в който ще пребъде

 Възкресението ни из пепелта !

 

“Реквиемът” на Верди , единствената голяма неоперна творба на великия италиански майстор на музикалната драма, е влязъл в историята на музиката като най-театралното въплъщение на традиционното църковно погребение. Появата му е свързана с обстоятелствата в личния живот на композитора: в началото на 60-те и 70-те години Верди преживява загубата на редица скъпи за него хора. Един след друг почиват баща му Бареци, близкия му приятел и сътрудник - либретиста Франческо Пиаве  (Franchesko M. Piave),  блестящия поет и писател Алесандро Манцони (Alessandro Francesco Tommaso Manzoni), който е за Верди „пример за добродетел и патриотизъм“ и чиято личност и творби композиторът дълбоко уважава.


Като трагична поанта в този тъжен списък, кончината на Манцони става непосредствената причина за създаването на Реквиема. „Дълбоко съм натъжен от смъртта на този Велик човек! - пише Верди на следващия ден. "Ще  посетя гроба му, за да почета паметта му и да я уважа по свой начин." 

Сътворяването  на свойствения му грандиозен паметник е погребалната меса, изпълнена за първи път в годишнината от смъртта на Манцони на 22 май 1874 г. в катедралата “Св. Марко”, организирана и дирижирана от самия автор. Няколко дни по-късно Реквиемът е повторен с голям успех в Teatro alla Scala, а след това в Париж, Виена, Санкт Петербург и други градове.

Верди насища традиционната структура на католическата служба с чисто романтичен израз. По стила си “Реквием” се доближава до  “Аида”, върху която композиторът е работил паралелно. Сроден кръг от музикални образи, отличаващи се с подчертано ярки и впечатляващи очертания, музикални и театрални форми (ариозо, дуети, трио, квартети) придават на композицията черти на оперна изразителност. Благодарение на това “Реквием” заема челно място в репертоара на театралните и концертни зали, както по онова време, така и сега. 
image

Но каква е причината за тази популярност и световно признание ?

Верди пише “Реквием” на своя характерен, чувствен, горещ, контрастен и конкретен език, подобно на най-ярките му оперни опуси. В седемте части на произведението се наслаждаваме на неповторима свежест и разнообразие на темброви и хармонични нюанси, които изразяват океан от чувства – от гневен протест и дълбоко страдание до страстна мечта и надежда за свобода и щастие. Реквиемната меса се изпълнява от четирима солисти, хор и оркестър, които композиторът съчетава по гениален начин.

 Композиционно  Верди разделя каноничния класически  текст на следните 7 части.

№1 Requiem aeternam (Вечен покой) изпълнява ролята на пролог.

 Гласовете на хора произнасят думите на молитвата полугласно. Тъжните въздишки се развиват в нежна, кротичка,просветлена мелодия. Нейното проникновено звучене е в пълен контраст със следващия  енергичен и мъжествен епизод:  Te decet hymnus (Химн хвалебен). Постепенно последва следващия :  Kyrie eleison (Господи помилуй), който започва с широкообхватна, свободна тенорова фраза, към която степенно се присъединяват и останалите солисти и хор. Спокойното, умиротворено приключване на  частта подчертава подчертано  невероятно трагичния  характер на следващата част.  

№2  Dies irae (Ден на гнева) е главната, централна,  най- конфликтна, противоречива и широко обемна част, изпълнена с хаос, смут, ужас, молби.  Мрачната поезия на средновековния химн, написана в епоха, когато епидемиите от чума отнемат десетки хиляди човешки животи, подтиква и вдъхновява Верди да създаде грандиозна живописна картина на Страшния съд. Основната тема на тази част  ще бъде повтаряна многократно в композицията, изпълнявайки функцията на един вид memento mori*.  Епизодите, съставящи тази впечатляваща част, удивително се доближават до стилни оперни сцени.


*Memento Moriсентенция на латински-англ. remember that you will die(”помни, че си смъртен”).


Tuba mirum (Тръба дивна) избуява от музикалната фраза на Dies irae и не й отстъпва по мощ. Започва с разширено симфонично въведение: заплашителните фанфари звучат все по-близо на фона на барабан. /Дали това не са отгласи от многобройните европейски революции от 19-ти век, френско-пруската военна кампания от 1870-71 г., която се превръща в „репетиция“ на Първата световна война?/ В момента на най-високо напрежение навлиза строго величествената фраза на припева, която завършва рязко и неочаквано, отстъпвайки място на приглушено, избледняващо басово соло в ритъма на погребален марш.

Ако до този момент епизодите са предимно хорови, то сега на преден план се изправят  солистите, създавайки галерия от човешки образи, които реагират по различен начин на житейските изпитания. Истинският бисер на втория епизод е впечатляващия умиротвяващ квартет с хор- "Lacrymosa" (Тъга). Този последен епизод със затрогваща мелодия с невероятна красота е един от най-задушевните в музиката на Верди.

В следващите три части преобладава лека, просветлена атмосфера. 

№3  Offertorium (В очакване) би могъл да се изрази като декоративно съзерцателен квартет на солистите. 

№4  Sanctus (Свети дух) е гигантска, майсторска конструирана полифонична конструкция- блестяща фуга за двоен хор, която отпразнува въплъщението на съзидателната ликуваща сила на сътворението. 

№5  Agnus Dei (Божи агнец) е сдържан, отнесен дует от женските гласове- солистките-сопрано и мецо-сопрано с вариации в оригиналния старинен стил на необикновената тема в духа и стила на средновековните църковни песнопения.

№6  Lux aeterna (Вечна светлина), изглежда относително по-малка в сравнение с останалите части и е изградена върху контраста на светлината и тъмнината, но постепенно връща настроението на първоначалната мобилност на конструкцията. 

№7  Libera me (Спаси ме, Господи) - Грандиозен в мащабите си епилог на Реквиема. Започва със страстен, изразителен солов речитатив, последван от основните теми на Dies irae и Requiem aeternam. Верди обаче не завършва композицията си с традиционната молитва за вечен покой. Реквиемът завършва с монументална фуга с героична, волева тема, която звучи като химн на смелостта и силата на човешкия дух.

В крайна сметка логичният финал е в смисъла на идеологическото заключение на това гигантско гениално произведение :
Духът е победен, но не сломен ! 


Често наричат “Реквием” двадесет и седмата опера от Верди, заради значителното  влияние на оперния стил. Той се проявява във формата (седем големи части вместо традиционните дванадесет), в мелодията (типично италианска опера cantilena), както и в състава на изпълнителите (Верди използва не само хор и оркестър, но и солисти: сопран, мецосопран, тенор и бас).






Тагове:   музика,


Гласувай:
13



1. apostapostoloff - Музика- народна,
13.02.2021 06:30
текст- МВР.
цитирай
2. elenkokoschkov - ТИ СИ СТРАШЕН , ФРЕНД!
13.02.2021 07:06
:):)!!
С ПОЗДРАВ НАЙ-СЪРДЕЧЕН,
ТВОЙ ПРИЯТЕЛ ВЕЧЕН!
цитирай
3. kvg55 - born,
13.02.2021 07:22
Ти си корифей в музиката.
Има ли ария на ГТБП?
цитирай
4. nedovolen - Страхотна музика, в унисон с тек...
13.02.2021 08:57
Страхотна музика, в унисон с текста.
Много обичат Бога, пък се страхуват от смъртта. Тя е единственият начин да отидеш безрезервно при Него.
Както и единственият начин да поживееш повече, е да остарееш.
:)))
цитирай
5. born - Апотеоз на Простотията !
13.02.2021 20:48
apostapostoloff написа:
текст- МВР.

Прост,
По-прост.
Най- прост -
Апостол Апостолофф !
цитирай
6. born - :):)!! С ПОЗДРАВ НАЙ-СЪРДЕЧЕН, ...
13.02.2021 20:51
elenkokoschkov написа:
:):)!!
С ПОЗДРАВ НАЙ-СЪРДЕЧЕН,
ТВОЙ ПРИЯТЕЛ ВЕЧЕН!

Просто съм пълна противоположност на Простотаците /и Простакесите/ в блатото...
Най-сърдечни Поздрави и от мен, Приятелю Вечен !
цитирай
7. born - Ти си корифей в музиката. Има ли ария ...
13.02.2021 20:55
kvg55 написа:
Ти си корифей в музиката.
Има ли ария на ГТБП?

Ариите на ГТБП се изпълняват само пред отбрана публика /Простаци и Простакеси/ в природосъобразна обстановка за умаляване на миризливите ефекти - специализирана част от блогоблатото.
цитирай
8. born - Страхотна музика, в унисон с тек...
13.02.2021 21:01
nedovolen написа:
Страхотна музика, в унисон с текста.
Много обичат Бога, пък се страхуват от смъртта. Тя е единственият начин да отидеш безрезервно при Него.
Както и единственият начин да поживееш повече, е да остарееш.:)))


Смъртта не е страшна. Тя е неизбежна. И на тези, които го забравят или пренебрегват трябва да се припомня периодически, че Денят на гнева ще настъпи тогава , когато му дойде времето. А точно кога ? Единствено знае и ще отсъди Съдникът Върховен !
цитирай
9. kvg55 - До 7. born
13.02.2021 21:06
При това условие публиката ще е доста многобройна.
цитирай
10. born - https://www.youtube.com/watch?v=Hlo1I3rx6n4&ab_channel=SemyonBychkov
13.02.2021 21:31
Пълна версия на величавото произведение !
ПП. Ползвани в постинга източници:
https://www.mariinsky/
https://theatre.art/
https://sofiaphilharmonic/
https://www.belcanto/ и много други...
цитирай
11. born - Мой важен пропуск: има и българско участие ! /https://opera.org.au/artist/mariana-pentcheva/
13.02.2021 22:06
Изпълнението на Реквиема е на:

BBC Symphony Orchestra and Choruses
conductor: Semyon Bychkov
soprano: Maria Poplavskaya
mezzo: Mariana Pentcheva
tenor: Joseph Calleja
bass: Ferruccio Furlanetto
Ако някой желае да се запознае с творческата кариера на Мариана Пенчева и нейната международна творческа певческа кариера и постижения, може да посети следния адрес: https://opera.org/artist/mariana-pentcheva/
За улеснение съм го поставил и в заглавието.
цитирай
12. planinitenabulgaria - Първият постинг в блога Ви,
13.02.2021 22:59
който прави смисъл. Дано така да е от тук нататък?
цитирай
13. nedovolen - Според последните коментари, мога ...
14.02.2021 17:46
Според последните коментари, мога да кажа чауу мяу, блог.бг
цитирай
14. born - който прави смисъл. Дано така да е от ...
14.02.2021 19:28
planinitenabulgaria написа:
който прави смисъл. Дано така да е от тук нататък?

Уважаеми дядя КОстя, Вашите пожелания са почти закон за мен. Имаме известни фундаментални разминавания по всички основни направления, но да се надяваме, че в бъдещите десетина-двадесетина години ще достигнем поне минимални дистанцирания. Ако успеем обаче да постигнем абстрахиране от политическите пристрастия /което при Вас-считам- е 98 % невъзможно/ е напълно възможно справедливостта да възтържествува, както стори тя по отношение импийчмънта на бай Дончо.
Като начално действие следва да изразя релевантното си приятно впечатление от изкоментирванието Ви.
Винаги сте добре дошъл...
цитирай
15. born - Според последните коментари, мога ...
14.02.2021 19:30
nedovolen написа:
Според последните коментари, мога да кажа чауу мяу, блог.бг

Не е нужно да уйдисваш на акъла на разни миндили, Френд !
цитирай
16. blagovesteliseev - Защо да наближава?
14.02.2021 21:33
Той е сега. Сега е времето на гнева, на язвите. Те са пуснати по света - духовни и физически.
цитирай
17. born - Той е сега. Сега е времето на гнева, ...
15.02.2021 00:05
blagovesteliseev написа:
Той е сега. Сега е времето на гнева, на язвите. Те са пуснати по света - духовни и физически.

Май че не е още настъпил Денят. Нищо особено не става ни у нас, ни у света. Грешниците ни "таковат" с голям кеф, а ние се стараем да им подобрим кефа още повече. И никой не ги закача...
Прогресивното дебилизиране си върви с ищах от страна на кандидат дебилите.
Ти блогове и социални мрежи не четеш ли, бре ?
цитирай
18. planinitenabulgaria - Много интересно тълкуване усещам в някои блогъри по повод постинга Ви.
16.02.2021 09:41
Това което те почти директно казват е: Тия /вероятно Боко и Фандъкова?/ ни е..ха майкята, ама сега и ние на изборите ще ги пре..еме. Така възприемат те дення на гнева.
Доле Боко и Фандъкова, горе Слави и Мая Манолова - новите, образовани, интелигентни политици.
цитирай
19. born - Това което те почти директно казват ...
16.02.2021 21:05
planinitenabulgaria написа:
Това което те почти директно казват е: Тия /вероятно Боко и Фандъкова?/ ни е..ха майкята, ама сега и ние на изборите ще ги пре..еме. Така възприемат те дення на гнева.
Доле Боко и Фандъкова, горе Слави и Мая Манолова - новите, образовани, интелигентни политици.

Ако трябва да сравняваме едните с другите и да правим избор на тази база, бих могъл да изкажа само едно /мое/скромно мнение: "ни е..на майкята". Амин ...
ПП. По какво съдиш, че Боко не е образован ?
цитирай
20. nedovolen - Боко е най-образования пич. Вижте в ...
17.02.2021 07:57
Боко е най-образования пич. Вижте в София - ток по земята, лед от покривите...
Видими резултати, гарантирани от ГРОБ.
:)))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: born
Категория: Забавление
Прочетен: 4591965
Постинги: 1320
Коментари: 11706
Гласове: 20360
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031