Продължавайкия своето разследване, Морисон започнал с проучване мотивите на постъпките на учениците на Христос. Може би, така наричаното възкресение е било резултат на открадването на тялото. Но ако е така, какво би било обяснението на всички описвани появявания на Иисуса след възкресението ? Историкът Пол Джонсон в своя труд History of the Jews е отбелязал: “Важни са не обстоятелствана на неговата смърт, а фактът, че много хора са повярвали упорито на неговото възкресение, и броят на такива вярващи ставал все по-голям.”[20]
Гробницата била действително празна. Но учениците на Христос изглежда ги сплотило не просто отсъствието на тяло (как биха могли да повярват, ако сами са го откраднали ). За да престанат да скърбят, да престанат да се крият и да започнат безстрашно да проповядват, че са видяли живия Христос, би трябвало да се е случило нещо наистина необикновено.
Всички очевидци описват появяването на Иисус Христос на своите ученици в плът и кръв, най-напред на жените. Морисон разсъждавал, защо например на заговорниците е трябвало да направят жените централни фигури в своя заговор. През първи век жените нямали практически никакви права и никакъв социален статус. Ако заговорниците са разчитали заговорът им да успее, аргументирал се Морисон, то трябвало да направят мъже ключови фигури лицата, които първи са видяли живия Христос. И все пак в писанията се казва, че именно жените първи са го докоснали, говорили са с него и първи са установили, че гробницата е опустяла.
По-късно, по свидетелства на очевидците, всички ученици на Христос са го видяли при различни обстоятелства повече от десет пъти. Те са записали, че той им показал своите ръце и крака и ги помолил да се докоснат до тях. Освен това, той видимо се е хранил с тях и затова веднъж се появил жив пред група от повече от 500 последователи.
Изследователят, професор по юриспрудиенция Джон Уорвик Монтгомери казал: “През 56 г. [апостол Павел е писал, че повече от 500 човека са видяли възкръсналия Христос, и че много от тях били още живи (1-то послание към Коринтяните 15:6). Би било абсолютно невероятно, ако ранните христиани биха измислили такава легенда и след това биха я проповядвали сред тези, които лесно биха могли да я опровергаят, представяйки тялото Иисуса Христос”.[21]
С него са съгласни изследователите на Библията Гейслер и Турек. “Ако Възкресение не е имало, защо на апостол Павел би му потрябвало да представя такъв списък на хора, които като че ли са били очевидци ? Той веднага би изгубил всякакво уважение у Коринтяните след такава очевидна лъжа”.[22]
Апостол Петър обяснява на събралите се в Кесария, защо той и другите ученици били така уверени , че Христос е жив.
" И ние сме свидетели на всичко, което направи Той в страната Иудейска и в Иерусалим. Те го разпънаха на кръста, но Бог го възкреси след три дни …. Ние с него ядохме и пихме след възкръсването му из мъртвите." (Деяния 10:39-41)
Британския изследовател на Библията Майкъл Грин отбелязва: “Явяванията на Иисус Христос са подтвърдени също така добре, както и другите събития на древността. …Никакво съмнение в това, че не са се случили, не може да има”.[23]
ВЪПРОС КЪМ БЛОГЕРИТЕ СЪС СИЛНА ПАМЕ...
Години преди да падне Берлинската стена,...
Значи е бил жив!
А по начало има два вида мъдрост-философска и библейска по този въпрос.Мисля, че кой с каквато душевна нагласа е тази мъдрост ще приеме...
Поздрави!
Далеч съм от тази мисъл. Не съм компетентен в тази област, а адвокатурата ми е ной-отвратителна, дори след чиновническата класа. Но все пак би следвало в общочовешки аспект десетте божи заповеди да бъдат в основата на съдебните канони.
А по начало има два вида мъдрост-философска и библейска по този въпрос.Мисля, че кой с каквато душевна нагласа е тази мъдрост ще приеме...
Поздрави!
Мисля, че сте абсолютно права.