Прочетен: 2830 Коментари: 16 Гласове:
Последна промяна: 06.03.2021 22:27
Днес е Голяма Задушница !
Дари им вечен покой , Господи !
“Реквиемът” /”Grande Messe des morts”/ е една от най-характерните и впечатляващи с грандиозността си композиции на Берлиоз. Неговата монументалност и блясък са поразителни, изискващи необичаен по числеността си оркестър с необикновен композиционен състав. Според изискванията на автора в състава на оркестъра е необходимо да бъдат включени огромен брой ударни инструменти:
8 тимпани, 2 големи барабана, 4 том-тома*, 10 чифта чинели.
Невероятен е и броят на тръбните инструменти, които пък по замисъла на автора трябва да бъдат групирани в 4 разположени на различни места по периметъра на залата оркестри в комплектност:
-
4 корнета**, 4 тромбона***, 2 туби**** в първия;
-
по 4 тромпета***** и 4 тромбона във втория и третия;
-
в четвъртия към тях се добавят още 4 офиклеиди******.
Изпълнителите на струнните инструменти - 108 души /!/, 18 от тях контрабасисти; 50 цигулари, 20 алтцигулки, 20 виолончелисти.
Хоровете съставени от над 210 певци и певици !
Тези впечатляващи цифри се отнасят до участниците в премиерата на Реквиема на 5 декември 1837 год. в “Дома на инвалидите” общо 420 души !
Още нещо е за пръв път приложено като новост : разгърнатите, едромащабни части на това грандиозно произведение са предназначени само за хорове, като липсват всякакви арии или вокални ансамбли /дуети, трио, квартети/. Само в една от частите е налично тенорово соло, но това соло, според указанията на автора, „може да се пее от 10 тенора едновременно“.
Очевидно е, че въпреки целия си блясък и драматизъм, Берлиозовият “Реквием” е твърде различен от базовия оперен стил, развит от Верди в неговия Реквием.
В него липсват широкоспектърно разпявани, задушевни мелодии, но пък има твърде много рязкозвучащи, хроматизирани вокални теми, като във вокалния компонент често се използва “еднонотна” квазиритмична монотонна рецитация, съпоставима с едва доловима съкровена шепотна молитва.
Всички тези характерни впечатляващи елементи са съсредоточени основно в 1-ва част- Requiem et Kyrie (Вечен покой и Господи помилуй), където заглушените, притихващи хроматизирани комплексни компоненти на темите претърпяват сложно полифонично развитие.
Част 2- Dies irae (Денят на гнева) с контрастите си представлява грандиозна поразяваща картина на Страшния съд. Започва тихо и безстрастно, с вариации на монофонични теми от оркестъра и женския хор (само сопраните), докато спокойният приглушен унес на повествованието внезапно избухне и се трансформира в гневна буря от обемни взривни пасажи.
Вторият раздел от частта (Tuba mirum- Тръбата ще отекне със звънък звук), е най-колоритния и оригиналния в цялостната композиционна конструкция на произведението : 4 /четирите/ оркестъра от тръбни инструменти в различните краища на залата създават (според определението на автора), „звуков поток“, изпълващ цялото пространство; гневните възгласи на басите са комбинирани, допълнени и придружени от страховитите мощни удари на голям барабан, а веднага след това и от ритмичните том-томи и звънките чинели.
4- те /четирите/ оркестъра също звучат впечатляващо и в 6-та част: Lacrimosa (Идва денят на сълзите), която безспорно е най-развитата и контрастна част: тиха смирена покорна молба и светла възвисена надежда са в рязък противовес на страховитите гневни вихрени бури.
Необичайна е и седмата част, Offertory (Поднасяне на даровете), на която Берлиоз дава подзаглавието „Хор на душите пред Чистилището“. Между струнните инструменти канонично се развива скромна , на пръв поглед непретенциозна музикална тема, а хорът безконечно повтаря две думи от смирена молитва към Domine Jesu ( Господи Боже Христос); като тази въздишка на вечните мъки утихва кротко във финала в едва доловимо пианисимо.
В тълкуванието на 9-та част, Sanctus (Holy- Свети дух), също се усеща нещо необичайно - най-лирична, просветлена, пречистена музика : на солиста - тенор, който пее предимно в горния регистър, отговаря „много нежно“ (указание на автора) тригласния женски хор.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
* Том-томите (не бива да се бъркат с там-тамите) са ударни музикални инструменти от групата на мембранофонните инструменти. Мембранофон е всеки музикален инструмент, генериращ звук чрез вибриране на опъната еластична мембрана.
В музикалната практика нормално се използва комплект от няколко том-тома,заради което названието на инструмента обикновено е в множествено число. Всеки том-том се състои от средно дълъг цилиндричен корпус, с опъната върху него кожа.
**Корнет (итал. cornetto - "рог") (фр. cornet а pistons - "рог с клапани")- духов музикален инструмент, оборудван с клапани. По дизайн наподобява тромпет, но за разлика от него е с по-широка и къса тръбна част. Произхожда от пощенски рог. Конструиран във Франция около 1830 г.
***Тромбо́н (итал. trombone, букв. «голяма тръба», англ. и фр. trombone, нем. Posaune) — от оркестровата група на медните духови инструменти от бас-теноровия регистър. Появява се през 15 век, придобива съвременния си вид в средата на 19 век. Използва се широко в оперната и джазовата музика.
****Ту́ба (итал. и лат. tuba) — широкоформатен меден духов музикален инструмент, от най-ниския регистър. Басова разновидност на бюгелхорн (нем. Bьgelhorn, фр. bugle, сигнален рог- инструмент за сигнали в пехотата.). Туба притежава суров, масивен тембър в ниския регистър, плътен и наситен в средния диапазон, мек и мелодичен тембър в горния- високия. Използва се основно в симфонични и духови оркестри, където изпълнява ролята на басовия инструмент в групата на медните духови.
*****Тромпет (итал. tromba, фр. trompette, нем. Trompete, англ. trumpet) — духов музикален инструмент от алт-сопрановия регистър, най- високия по звучене между тях. Отличава се с ярък, блестящ тембър, използва се като солов инструмент в симфоничните и духови оркестри, както и в джаза, а и в други жанрове.
******Офиклеид (фр. ophiclйide, гр. ὄφις „змия“ и κλείς „ключ“ ) е музикален духов инструмент от род Клапенхорн (биугелхорни с клапани), напомнящ външно фагот . Патентован е през 1814 г. от парижанина Жан Илер Асте. Представлява конична тръба с форма на подкова с тесен спирално огънат край, в който е вмъкнат мундщук с чашковидна форма.
Дари им вечен покой , Господи !
.
ЗЕМЛЯ ПУХОМ!
Като бях дете, на погребението на известен учител в панагюрската гимназия, бяха довели духовата музика от Панагюрище. Тогава за пръв път видях и чух погребална музика.
07.03.2021 09:44
Друг велик "Реквием" е написал Брамс. Той не е за починал човек, а за поучение на живите, да извървяват смислено Божия си път по земята. Текстът е по Стария завет, музиката е в рамките, очертани от Моцарт. За една комунизирана бетонна глава като Вашата този Реквием ще остане неразбираем и като замисъл и като музика, от която осочвам двете сложни фуги в Третата и Шестата му част.
На Вас от нивото, до което сте се покачил в момента препоръчвам друга една музика, която душата Ви до дъно ще разтърси:
https://www.youtube/watch?v=v5AOnbTIXLQ
За труда Ви обаче В тургам един плюс.
Поздрави за готиния пост! (hi)
Поздрави за готиния пост! (hi)
Благодарности за оценката, Тонсън !
Разбира се, че всеки има правото да харесва един или друг стил или маниер на композиране, но що се отнася до Реквиема на Моцарт, не мисля, че може да съществува човек, който дори да не е музикално образован, не би се съгласил с това, което визираш. Филмът на Форман е може би не само едно художествено пано на творчеството на безспорно /може би/ най-великия музикален гений в човешката история, а до голяма степен и едно бляскаво продължение и изложение на този поразителен културен факт.
Друг велик "Реквием" е написал Брамс. Той не е за починал човек, а за поучение на живите, да извървяват смислено Божия си път по земята. Текстът е по Стария завет, музиката е в рамките, очертани от Моцарт. За една комунизирана бетонна глава като Вашата този Реквием ще остане неразбираем и като замисъл и като музика, от която осочвам двете сложни фуги в Третата и Шестата му част.
На Вас от нивото, до което сте се покачил в момента препоръчвам друга една музика, която душата Ви до дъно ще разтърси:
https://www/watch?v=v5AOnbTIXLQ
За труда Ви обаче В тургам един плюс.
Поради вродената ми благовъзпитаност и бетонирването на главата ми, бих отправил настоятелна молба към Вас, в качеството Ви на настоятелен ментор, да освободите място в коментарната част на блога ми за други наистина компетентни люде, които не са с гомновозни посткомунистически убеждения за битието и всички негови проявления . Настоятелно Ви препоръчвам да усилите присъствието си в блога на Селската даскалица Ратка, която също като Вас притежава енциклопедични познания във всички направления, а освен това Ви харесва много като особено мъжествена и предполагаемо надарена мужчина.
Откакто имам честта да съм член/не член-ка/ на тоз изключителен платформ, където са събрани толкоз велики люде, нивга не съм имал и грам съмнение, че Ваша милост е единствения капацитет в областта на музиката.
Като бях дете, на погребението на известен учител в панагюрската гимназия, бяха довели духовата музика от Панагюрище. Тогава за пръв път видях и чух погребална музика.
Това наистина са неща, които впечатляват и се запомнят за цял живот !
ЗЕМЛЯ ПУХОМ!
Длъжни сме да се сещаме за тези, които сме загубили, защото ние сме тези, които ги следваме ...
От снощи ровя из нетовете да търся инфо за най-великия Реквием на някой си неизвестен за мен композитор, който се наричал МОЦРАТ, но не можах да намеря нищичко. Затуй моля най-коленопреклонно професор доктора хер съра дядя бай Костя да потърси инфо из гомновозките архиви и да даде линк към "МОЦРАТ". Но не в комента, както упорито продължава да дава линковете Великия , а в заглавието.......
08.03.2021 18:04
А знаеш ли отговора на паролата ? Май не ...
Хайде от мен да мине : Изпълнение на произведение на Гюргя Пинджурова на цигулка.
нечул никога МОЦРАТ...
ПП. Спирам дотук, защото започва да ме избива пуитична треска, от нея се изпотява чиляк, а по това време на годината и в условия на пандемия това е твърде опасно и предизвиква словесна дефекация.
09.03.2021 16:42
А знаеш ли отговора на паролата ? Май не ...
Хайде от мен да мине : Изпълнение на произведение на Гюргя Пинджурова на цигулка.
"Хей поле широко" :)
А знаеш ли отговора на паролата ? Май не ...
Хайде от мен да мине : Изпълнение на произведение на Гюргя Пинджурова на цигулка.
"Хей поле широко" :)
Позна отчасти, но едно от условията на паролата е да бъде изпълнявана на ВИОЛА, което е мноо релевантно и ноторно не може да бъде дешифрирано от врага.
ПП. Трябва да ти споделя, че нещо напоследък не ми харесваш, защото коментите ти са неособено релевантни/и ноторни-да, ноторни/, защото са много икономични и късички. Трябва да бъдат поне от 50000 символа- не по-малко. Иначе не си никакво релевантно Гочи ! И не пишеш нищо за библиотеката си, която наброява повече заглавия от Александрийската... Срамота, Френд !!!
10.03.2021 17:18
https://www.belcanto/
https://en.wikipedia//wiki/
https://ru.wikisource/wiki/
https://upload.wikimedia/wikipedia/commons/
https://gemamusic/blog-article/
https://www.classic-music/
mgpu-aeg.wixsite › music-history
Vetasfolkru.ucoz и др.