Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.04.2019 22:54 - Музика - перфектната симбиоза “класика” и “рок” /2-ра част/.
Автор: born Категория: Музика   
Прочетен: 1252 Коментари: 8 Гласове:
8

Последна промяна: 10.04.2019 23:02

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

За мен /и не   само вероятно за мен/ основоположникът- идеолог  на симфоничния рок безспорно е Джон Лорд /Jonathan Douglas Lord - Jon Lord/, чието име е неразривно свързано с цялостното творчество на Deep Purple. Дължим само ласкателни слова за този изключително талантлив композитор и изпълнител , чийто творчески и жизнен път за съжаление приключи на 16 юли 2012 год. на 71 годишна възраст.

Джон Дъглас Лорд /Jonathan Douglas Lord/ е роден на 9 юни 1941 в Лестър, Великобритания.

                        image

Приобщава се към музиката от най- ранна възраст. В семейството се свирело на пианино*  и още на 5 годишна възраст започнали уроците по музика. Още от тази ранна детска възраст Джон Лорд се пристрастява към Бах /Йохан Себастиан/, който оказва изключително голямо влияние върху цялото   последващо творчество на музиканта. Освен Бах, Lord твърде харесвал и творчеството на  средновековните композитори, музиката на бароковата епоха и особено произведенията на Edward Elgar**, за когото Бърнард Шоу справедливо отбелязва, че:  Елгар... в английската музика заема същото място, което заема Бетховен в немската.”
         
     Това предпочитание на Лорд не е без основание, тъй като Елгар е един от най-великите английски композитори. По тази причина ще си позволя да очертая по-обемно този  творец, за да си обясним безспорния интерес на Джон Лорд към него.

      Едуард Елгар /Edward Elgar/ е оценен като безспорно най- изявения английски композитор на границата XIX-XX вв. Развитието и разцвета на  дейността му са тясно свързани с периода на най-голямото икономическо и политическо могъщество на Англия по време на управлението на кралица Виктория. Техническите и научни завоевания на английската култура, устойчиво установилите се буржоазно-демократични свободи са повлияли плодотворно на развитието на литературата и изкуствата. Но ако националната литературна  школа в това време е изтеглила напред впечатляващите фигури на Ч. Дикенс, У. Текери, Т. Харди, О. Уайлд , Б. Шоу, , то музиката едва започвала да се възражда след почти двувековно мълчание. Сред първото поколение композитори на английското Възраждане най- челната и внушителна роля наистина принадлежи на Елгар, чието творчество ярко отразява оптимизма и устойчивостта на  викторианската епоха. В това отношение той е твърде близо до Р. Киплинг /Sir Joseph Rudyard Kipling- първия  англичанин носител на Нобелова премия за литература-1907 год./ .

                                                       image

Значението на Елгар /според специалистите/ за историята на английската музика се  определя преди всичко от следните две произведения:

1. Ораторията «Сънят на Геронтий»- оратория за мецо-сопран , тенор, бас и хор  с оркестър, / Op. 38/ (1899—1900 гг.). "Сънят на Геронтий" е първата оратория на Елгар, написана по стиховете от драматичната поема на английския кардинал Дж. Нюман/,писател и поет, проповедник и богослов /(1801-1890) известен английски професор, конвертит и кардинал/ един от най-изявените религиозни мислители и литератори през 19-ти век. Първоначално произведението е  признато и оценено в Германия, а когато английските хормайстери усвоили и привикнали с новия музикален език на този опус - и в родината на автора.

Ораторията "Сънят на Геронтий" обобщава не само продължителното развитие на кантатно-ораторийните жанрове в творбите на   Елгар (4 оратории, 4 кантати, 2 оди), но и в много отношения предхожда и маркира пътя на английската хорова музика. Отразена в ораторията е и друга основна черта на националното Възраждане - интереса към фолклора. Не случайно, след като изслушал „Сънят...“, Р. Щраус обявява  тост „за просперитета и успеха на първия английски прогресист Едуард Елгар- майстора на младата прогресивна школа на английските композитори“.

2. Симфоничните «Вариации на загадъчна тема» (или «Енигма»-вариации {Enigma (лат.) — загадка.}, 1899), стават върхове на английския музикален романтизъм. За разлика от ораторията, “Енигма-вариациите” поставят основата на националната симфония, която до Елгар е била най-уязвимата област на английската музикална култура. “"Енигма  вариациите” показват, че в лицето на Елгар страната е придобила първата по рода си “оркестрална композиция", пише един от британските изследователи. Мистерията на “Вариациите” се състои в това, че имената на приятелите на композитора са криптирани в тях,  а музикалната тема на цикъла е скрита от погледа. (Всичко това напомня за “сфинксовете” от «Карнавала» на Р. Шуман.)

      В крайна сметка не бива да се пренебрегва факта, че по отношение уважението и признанието спрямо значимостта на музиката на Елгар основни традиционни музикални събития в музикалния календар на Великобритания са свързани пряко  с две много значими ежегодни мероприятия в тържествения церемониален календар на Великобритания: «1-ви Тържествен и церемониален марш» се изпълнява на заключителния концерт на Би-Би-Си промс***, а на церемониите в Деня на паметта за загиналите  в I-вата и II-ра световни войни при Лондонския Кенотаф****, като сборни  оркестри изпълняват «Нимрод» от неговите «Вариации „Енигма“».Откъс от   «1-ия Тържествен и церемониален марш» повсеместно се използва в САЩ на церемониите при връчване на дипломите в училищата и университетите, като е известен там под названието «Дипломен марш» (англ. "The Graduation Song").

 

Знаменитата композиция Clubbed To Death” от саундтрака към филма “Матрицата” представлява  реминисценции на 1-ва  и 12-та теми от «Вариации „Енигма“»  също на Елгар.

Но да се върнем към Джон Лорд. Стилът му на  свирене е лесно разпознаваем, както заради характерния звук на Хамонд-органа, често използван от музиканта при изпълненията, така и заради забележимото влияние на класическите композитори върху неговите произведения.


     Основание за една подобна идея като симфоничния рок дават и спомените на вече покойния Джон Лорд: ”Мисълта за това  да се създаде произведение, което би могло да бъде  изпълнявано от рок-група и симфоничен оркестър, ми се появи още докато бях в The Artwoods. До нея ме  доведе албума на Дейв Брубек «Brubeck Plays Bernstein Plays Brubeck». Скоро след включването на Иън /Гилън/ и Роджър /Гловър/  Тони Едуардс внезапно ме запита: «Помниш ли, че ми разказваше за една своя идея? Надявам се, че е било сериозно? Да ти издам нещо: наех Албърт-Хол и Лондонския филхармоничен оркестър — за 24-ти септември.». Първоначално изпаднах в тих ужас, а след това в див възторг. За работа ни оставаха около три месеца- и веднага започнах…” — Джон Лорд.

       А ето и кратка музикална илюстрация на Д. Лорд… в компанията на неговия велик  и несравним Deep Purple...


Следва продължение …

*Пиани́но (итал. pianino, дословно: малко пиано) — струнно-клавишен музикален инструмент с ударен (чукчета) начин на звукоизвличане, създаден специално за стайно музициране в малки помещения. Пианиното представлява умалена по размер  разновидност на пиано, в което струните, дека и механичната част са разположени вертикално, а не хоризонтално, вследствие на което пианиното заема значително по- малко стайна площ от примерно рояла.

**Сър Едуард Уилям Елгар , 1-ви баронет на Бродхит (англ. Sir Edward William Elgar, 1st Baronet of Broadheath; роден на 2 юни 1857, Лоуър-Бродхит, Уъстършир, Англия — починал на 23 февруари 1934) — британски композитор от романтичния период  , кавалер на Ордена за заслуги, Рицар на Великия Кръст.

Някои от крупните му оркестрови работи, в това число «Енигма-вариации» (англ. Enigma Variations) и «Тържествени и церемониални маршове» (англ. Pomp and Circumstance Marches), получават широко признание. Той също така е автор на оратории, симфонии, камерна музика, инструментални концерти и песни. През 1924 год. става   Мастър на кралската музика.

 Елгар е автор на първата английска симфония (1908).

*** «Би-Би-Си Промс» (англ. BBC Proms) — лондонски международен  ежегоден музикален (преимуществено за класическа музика) фестивал, най-големия във Великобритания. Основан през 1895 году. Преди 1941 год. се провежда в концертната зала Куинс-хол , oт 1941 — в Кралския Албърт-хол . От 1927 е под егидата на радиокорпорацията «Би-Би-Си».

****Кенота́ф ( гр. κενοτάφιον, от κενός — празен и τάφος — гроб), (Cenotaph)— надгробен паметник на място, което  не съдържа останките на покойния/покойните, своего рода символичен гроб.В конкретния случай става въпрос за Паметник на Незнайния воин. В Древна Гърция обичаят за построяване на   кенотаф е свързан с убеждението, че мъртвите, които нямат гробове и върху които не са извършвани специални погребални и мемориални ритуали, не намират посмъртен  покой, страдат от това и дори могат да отмъстят на живите.








Тагове:   музика,


Гласувай:
8



1. born - Ползвани източници :
10.04.2019 23:36
https://en.wikipedia/
https://www.belcanto/elgar.html
http://intoclassics/news/
https://cloud.mail/public/aonK/
https://ru.wikipedia/
http://www.catholic-news/
http://www.hkultura/autors/
https://www.thehighwaystar/interviews/lord/
https://www.allmusic/artist/jon-lord
и др. като най-вече https://www.youtube/
цитирай
2. kvg55 - born,
11.04.2019 04:06
С теб си обогатявам музикалната култура. Без Джон Лорд Deep Purple нямаше да е същата. Слушал съм последните концерти с Джон Лорд, един имаше в Италия, имам и дискове, но не съм особено очарован от класическата тенденция, с просташкия си вкус. На концерта им преди две години в зала "Армеец" органистът им беше освиркан от публиката за тези си изпълнения.
цитирай
3. planinitenabulgaria - Още искам от Вас,
11.04.2019 09:52
затова няма да гласувам за този Ваш постинг. Преглеждайте блоговете на колегите Ви с по-голям жизнед опит от Вашия ии се чете от тях, за да заапочна отново да гласувам за блога Ви.
цитирай
4. born - затова няма да гласувам за този Ваш ...
11.04.2019 11:16
planinitenabulgaria написа:
затова няма да гласувам за този Ваш постинг. Преглеждайте блоговете на колегите Ви с по-голям жизнед опит от Вашия ии се чете от тях, за да заапочна отново да гласувам за блога Ви.


С чувство на огромна благодарност за несравнимите Ви съвети и благи поучения Ви информирам, че Го преместих от деснио у левио джоб.
цитирай
5. born - С теб си обогатявам музикалната ...
11.04.2019 11:20
kvg55 написа:
С теб си обогатявам музикалната култура. Без Джон Лорд Deep Purple нямаше да е същата. Слушал съм последните концерти с Джон Лорд, един имаше в Италия, имам и дискове, но не съм особено очарован от класическата тенденция, с просташкия си вкус. На концерта им преди две години в зала "Армеец" органистът им беше освиркан от публиката за тези си изпълнения.

Краси, зависи и от органиста, зависи и от публиката. Ако публиката у блого може да се тълкува като представителна извадка от публиката в "Армеец", то тези реакции са обясними, релевантни и ноторни. А това, че на теб не ти харесват определени стилове, не значи че си простак.
цитирай
6. born - "kvg55 написа: С теб си о...
11.04.2019 11:33
"kvg55 написа:
С теб си обогатявам музикалната култура. "
Радвам се, ако е така, но не съм аз човека, който да бъде най-единствения пропагандатор на музиката. Без майтап, в блога на бай ти Коста Хамериканофилския планински козел, наистина има също стойностни музикални постинги. Не го зная копирал ли ги е отнякъде или са собствени творения, но някои от тях заслужават да бъдат прочетени /и изслушани/. Разбира се без тези, в които са тясно преплетени любовта му към музиката /класическата, разбира се/ и към Путин и Гергиев. И има и друго: дедо Костя не признава друга музика, освен класическата, а и от нея определен композитор / чийто син е вероятно извънбрачен/ - говоря за татко му Брамс, а може би и татко му Хайдн. Останалите са някаква плява- с известни изключения. Докато ние с теб като истински простаци харесваме и друг вид музикални творби. Та това е разликата между корифеите и простаците. Да се надяваме и че тук няма да се намеси и градското ти Го4и да ни обясни какъв голям познавач на музиката е. Мммм ?
цитирай
7. kvg55 - До 6. born
11.04.2019 14:12
Познавам бае Коста като музикален запалянко, който има познания.
цитирай
8. born - Познавам бае Коста като музикален ...
11.04.2019 20:09
kvg55 написа:
Познавам бае Коста като музикален запалянко, който има познания.

Така е, но той признава само класиката и сръбската чалга /обожава Ките Милич/, което говори за определени ограничения във възприятията. Може би това се дължи на неразривната му връзка с Центъра Mу "GOMNOVOZ"...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: born
Категория: Забавление
Прочетен: 4602048
Постинги: 1320
Коментари: 11706
Гласове: 20360
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031