Постинг
05.12.2015 20:15 -
Съботен поздрав за колегата planinitenabulgaria
Кшѝщоф Еугѐнюш Пендерѐцки (на полски: Krzysztof Eugeniusz Penderecki [ˈkʂɨʂtɔf ɛuˈɡɛɲuʂ pɛndɛˈrɛt͡skʲi]) e полски композитор и диригент. Един от представителите на школата на авангардистите. Автор е главно на оркестрови произведения.
Вълнообразно
Следващ постинг
Предишен постинг
Пендерецки е един от композиторите на ХХ век, достойни за уважение. Той завършва консерваторията с композиция, после става ректор на консерваторията в Краков, като преподава и в Германия, където е много уважаван. В творчеството си се стреми да ползва необичайни звукови средства, да използва по различен начин музикалните инструменти. Той ползва в творбите си много ударни иинструменти, които съчетава със струнните. Според мен това не е добра комбинация. Като композитор той е твърде разнообразен, пише дори творби за джаз. Като вероизповедание той е католик и поради това пише доста църковни произведения. В симфоничните си произведения той разширява възможностите на оркестъра, произведенията му притежават силна експресиивност, която не харесвам.
Произведенията на Пендерецки са много: Той има опера, оратория „Ден на гнева”, Пасион по Лука, музика към сутрешна църковна служба, наречена Утриня. За оркестър пише „Сълзи по Хирошима”, произвединя за ударни и струнни, още доста произведения с нетрадиционни заглавия като напр. Полиморфия, Еманация, но и други прозведения със заглавия, които носят неолходимата информация като Канон, Партита, Капричио. Пендерецки пише симфония, цигулков концерт. Освен това е писал и музика за филми.
Хоровата музика също не е пренебрегната в творчеството му. Пише хорова музика по Псалмите на Давид, Стабат матер и други духовни произведения.
Аз съм много консервативен по отношение на музиката, а Пендерецки е авангардист. Въпреки това уважавам творчеството му, макар да не е писал за мен. Аз съм страхотен фен на Барток напр. който принадлежи също към ХХ век, познавам произведенията му и ги слушам с интерес, на Прокофиев, на Шостакович – също. Музиката на Пендерецки ми е трудна, не я разбирам, не влиза в нсърцето и ума ми. Всичките ми опити да я разбера и обикна пропаднаха, но имаше някаква полза от тях – когато изпълняват музика на Пендерецки я познавам, както и тази на Шнитке, от когото обикнах малко произведения.
цитирайПроизведенията на Пендерецки са много: Той има опера, оратория „Ден на гнева”, Пасион по Лука, музика към сутрешна църковна служба, наречена Утриня. За оркестър пише „Сълзи по Хирошима”, произвединя за ударни и струнни, още доста произведения с нетрадиционни заглавия като напр. Полиморфия, Еманация, но и други прозведения със заглавия, които носят неолходимата информация като Канон, Партита, Капричио. Пендерецки пише симфония, цигулков концерт. Освен това е писал и музика за филми.
Хоровата музика също не е пренебрегната в творчеството му. Пише хорова музика по Псалмите на Давид, Стабат матер и други духовни произведения.
Аз съм много консервативен по отношение на музиката, а Пендерецки е авангардист. Въпреки това уважавам творчеството му, макар да не е писал за мен. Аз съм страхотен фен на Барток напр. който принадлежи също към ХХ век, познавам произведенията му и ги слушам с интерес, на Прокофиев, на Шостакович – също. Музиката на Пендерецки ми е трудна, не я разбирам, не влиза в нсърцето и ума ми. Всичките ми опити да я разбера и обикна пропаднаха, но имаше някаква полза от тях – когато изпълняват музика на Пендерецки я познавам, както и тази на Шнитке, от когото обикнах малко произведения.
Големите симфоници Брукнер и Малер също ми останаха чужди с изкуството си.
Аз съм открил себе си в музиката по същия начин както в планините, но не всеки контакт с тях ми носи вдъхновение. Един типичен пример е Пендерецки и обясних защо – той не е писал музиката си за мен…
цитирайАз съм открил себе си в музиката по същия начин както в планините, но не всеки контакт с тях ми носи вдъхновение. Един типичен пример е Пендерецки и обясних защо – той не е писал музиката си за мен…
Всеки нормален любител на музиката си има разбирания и предпочитания, които се формират в резултат на интереса му по отношение на отделните жанрове. В подобен смисъл пък тези предпочитания са и отражение на духовната му култура и възпитание. Няма лошо. Моите музикални учители и примери са ме приучили към толерантност въобще към музиката, също както е с различността на индивидите. И за мен Пендерецки е трудно смилаем в някои от произведенията му, но това не е основание да го отричам. Струва ми се обаче, че в отношението към музиката е чувството, а не разбирането й. Още повече, че музиката се пише от хора и какво са мислели, като я създават е тайна за нас - простосмъртните. В съгласие с Коста бих декларирал, че и на мен Пендерецки не е любимият ми композитор, но ... Впечатляващ е, разбира се. Подобна е ситуацията и с Шнитке, но ... Също е велик !
цитирайСпоред мен музиката трябва да се слуша, а не да се разсъждава върху нея, какво е искал да каже композитора. Имам всеобхватни музикални предпочитания и деля музиката на хубава и лоша.
цитирайkvg55 написа:
Според мен музиката трябва да се слуша, а не да се разсъждава върху нея, какво е искал да каже композитора. Имам всеобхватни музикални предпочитания и деля музиката на хубава и лоша.
Напълно съм солидарен с теб , Краси !