«Черен квадрат»
1915 год, Казимир Малевич
Няма в света друга картина, която да се ползва с такава лоша слава, като «Черния квадрат» на Малевич. Какво ли не се е говорило по негов адрес: че това е шарлатанство, пиар, позор, че Малевич въобще не е никакъв художник, че такова даже и дете може да нарисува и т.н.. Но на «Черния квадрат» не му пука и не се поддава на провокации. До този момент в световното изкуство той запазва съвсем нееднозначна позиция, при това на технически най-особено художествено произведение.
Макар, че /честно казано/, към изкуството в традиционния му смисъл на разбиране «Черния квадрат» няма никакво отношение. Той си е културно и историческо явление, а самия факт на съзидание се явява декларация за смъртта на цялото изкуство, съществувало дотогава. Картината се появява за пръв път на футуристичната изложба «0,10» през 1915 год., висяща в червения ъгъл — там, където традиционно се поставяли икони. Художественият критик Александър Бенуа се изразил така: «Несъмнено, това е тази икона, която господа футуристите предлагат да замести мадоните и безсрамните венери». И тази нова икона символизира края на стария свят, христианството и изкуството като цяло: Малевич «сепреобразува в нулева форма и излезе откъм нулата на безпредметното творчество». В «Черния квадрат» беспредметността е реализирана на пълна мощност. Това е тотална пустота, черна дупка и смърт.
Дълбоката философска концепция, заложена в тази черна «клетка», не разбират даже художествените критици. Сред изследователите на изкуствата се намират много такива, които не са готови да възприемат творбата сериозно. А факта, че под слоя черна боя е открита друга картина, цветна, породи множество слухове: Всъщност, Малевич отначало рисувал друга картина, не му се получило и намазал всичко с черн.
Независимо от гневните нападки и безкрайната критика, в наши дни обсъждането на «Черния квадрат» стана увлекателна интелектуална игра, чрез която можеш да потренираш в търсене на скрит смисъл и в красноречие. Що се касае до самия автор: със своя «квадрат» той или е открил за света базова философска формула, или действително е устроил великолепен пиар. Даже собственото си погребение художник е украсил с черни квадрати: окачил техни изображения на капака на ковчега, на капака на автомобила в траурната процесия и на трибуната сред ритуалните букети цветя.
Източник: http://www.cross.bg/malevich
Въпрос на гледна точка. Колкото и да гадаем, единствено художникът е знаел какво иска да ни каже с тази картина. Наистина вероятните обяснения са твърде спорни и противоречиви.
Всъщност, квадратът е правоъгълник и никога не е бил чисто черен. Не е и шарен, напукала се е боята, а под "черния квадрат" има друга картина.
Освен това, авторът на изложбата Борн, май е обърнал картината на обратно:) Не, добре я е сложил, но я е отрязал.
Всъщност, квадратът е правоъгълник и никога не е бил чисто черен. Не е и шарен, напукала се е боята, а под "черния квадрат" има друга картина.
Освен това, авторът на изложбата Борн, май е обърнал картината на обратно:) Не, добре я е сложил, но я е отрязал.
честно казано и аз забелязах нещо подобно и се опитах да го коригирам, чрез опцията за корекция на изображенията. Като не стана и чрез нея, потърсих в нета и други изображения на картината, но явно че картината е омагьосана и не дава да я манипулираш. Дяволска работа !
Абе , откъдето и да я гледаш, ефектът е еднакъв. Освен това, като се знае какви зевзеци са художниците, възможно е Малевич да е пожелал да изглежда по един и същ начин, откъдето и да я погледнеш.
Картината е рисувана върху вече използвано платно. След изследване с рентгенови лъчи, специалистите са открили, че под черния квадрат има дори две, а не една предишни картини. Аз си мисля, че е възможно това да е част от идеята на Малевич, под края, който символизира черния му квадрат, може би той е скрил представата си за новото начало. Тази хипотеза може лесно да се провери - налични са още 2, или 3 копия на тази картина рисувани от самия автор. Ако и те се изследват на рентген и се окаже, че под черния квадрат няма нищо, то явно греша, но ако отново е използвал стара картина върху която да сложи края на квадрата си, то е твърде вероятно да е отправял скрити послания.
28.09.2017 14:31
Разбира се, че може и да има загадка под черното а може и да няма и това с предишните картини може да нещо съвсем прозаично, може да не ги харесвал.
Нищо чудно ако някога под "черното" бъде открито нещо което да бъде определено като шедьовър по тагавашните разбирания.
Заглавието на коментара ми е специален поздрав на Мерлин с пожелание да продължава да чете "площадславейков.ком" :)))
Иначе е голям кеф да гледаш как червени квадрати обсъждат "Загадката на черния квадрат".
Кеф, ха-ха-ха!
Разбира се, че може и да има загадка под черното а може и да няма и това с предишните картини може да нещо съвсем прозаично, може да не ги харесвал.
Нищо чудно ако някога под "черното" бъде открито нещо което да бъде определено като шедьовър по тагавашните разбирания.
Заглавието на коментара ми е специален поздрав на Мерлин с пожелание да продължава да чете "площадславейков.ком" :)))
Иначе е голям кеф да гледаш как червени квадрати обсъждат "Загадката на черния квадрат".
Кеф, ха-ха-ха!
Какъв пропуск, че забравих да напомпя постинга ! Хъ-хъ-хъ.
Все си знаех, че си кръгъл глупак, но се оказва, че си и квадратен - глупак ! Хо-хо-хо.
Що се отнася до сайта, да не си нещо като рекламен агент? Моята информация все пак ще ти кажа е от друго място.
И за мен, подобно на теб е удоволствие да прочета как един тъп ъгъл коментира червени квадрати и се опитва да разсъждава върху изкуството.
Що се отнася до сайта, да не си нещо като рекламен агент? Моята информация все пак ще ти кажа е от друго място.
И за мен, подобно на теб е удоволствие да прочета как един тъп ъгъл коментира червени квадрати и се опитва да разсъждава върху изкуството.
... Да, грешката е моя и понеже не съм Тартюфел си я признавам най-чисто сърдечно.
В случая имах предвид, че това което бъде открито ще бъде обявено за шедьовър или пророческо послание от него време.
... Признах си грешката но от констатациията си не се отказвам и ето, че тук му ястото за едно "хи-хи-хи" за голям кеф на Дедо Борн-Инциклопедията :)))
Поздравчета, адашче! :)
ПП. Имаше един нестандартен художник - Хундертвасер - който използваше фолиа в картините си. Много ме впечатли преди доста години във Варшава.
А що се отнася до празния лист - чувал съм и за подобни картини. Особено готини бяха някои разсъждения на интелектуалци, които имаха претенции да разберат какво е искал да изрази автора. Поздрави и хубав уикенд. И за Френда.