Прочетен: 9732 Коментари: 23 Гласове:
Последна промяна: 20.06.2018 13:04
Посвещавам този постинг на уважавания от мен ГЕТ, с когото независимо от известни разногласия и твърде фундаментални различия по отношение на много въпроси, все пак се надявам да намерим понятен език и взаимнодискусионен цивилизован тон на общуване.
Покойният ми много близък приятел и талантлив художник- портретист и декоратор Любомир Цакев бе също така и доста комплексна личност. Както повечето хора на изкуството притежаваше и присъщото самолюбие - оправдано до голяма степен от наистина доста големите му постижения, както в страната, така и в чужбина .
През една далечна вече година кукленият театър, на който по-късно стана директор, гастролира в Алжир, откъдето Любо донесе огромно количество скици, които впоследствие бяха разработени в десетина /и повече/ великолепни картини. Вероятно те бяха повода за поканата да направи индивидуална изложба в тогавашната галерия. За тази цел трябваше да подбере от наличните картини стойностни платна /като за изложба/, които не бяха в голяма наличност, тъй като по-голямата част от картините си подаряваше на близки приятели, експозиции из цялата страна и т.н. Наличните картини не достигаха за попълване на предоставеното пространство, затова се наложи да нарисува доста бързо поне десетина платна за достигане на бройката.
Междувременно имаше завършени две картини , които бяха озаглавени “Зима” и “Лято” и реши да нарисува още две “Пролет” и “Есен”. Което и изпълни.
Настъпи дългоочаквания /както от автора, така и от близките и приятелското обкръжение/ ден. След полагаемите му се речи, представяния и пр. организационни досадни глупотевини гостите разгледаха изложбата, някои от тях писаха впечатления в специалната книга за отзиви на посетители и последва, разбира се както му се полага, коктейл с леки напитки и закуски.
След завършването на цялата процедура, художникът покани няколко близки приятели - предимно художници, както и мен в един приятен ресторант без снобски превземки и до сервирането на мезетата и напитките се започна лек творчески анализ на експозицията. Разбира се, както си му е реда, всички отзиви бяха положителни с пожелания авторът да направи още много стойностни изложби. Когато дойде и моя ред имах честта/наглостта да изложа и моето скромно мнение - в смисъл, че наистина изложените картини са много добри, но с изключение на серията от 4 картини: ”Годишни времена”, която въобще стоеше /според мен/ без никаква връзка с останалите картини.
Забележката ми предизвика първоначално всеобщо стъписване, изразяващо се във възмутено мълчание, а след това - взрив от този път ярко изразено тотално възмущение /една малка част от присъствуващите бяха подчертани “лизачи” и “мазачи”/. Този път аз млъкнах и поемах обидните послания : “как може…”, “...нахалство…” , “...неблагодарник…” и пр. Когато се стигна вече до персонални определения, че моето мнение в писмен вид може да се ползва вместо тоалетна хартия, реших да мина в контраатака и да обясня на обидчиите за какво става дума. Естествено, че Любо също зае позиция, аргументирана върху факта, че аз не съм художник и не разбирам от изкуство, затова персонално му зададох въпроса на какво ниво е отношението му към техниката. След което /започвайки от него и продължавайки с другите присъстващи приятели/ обясних, че като художници всеки един от тях е на ниво между 50-60 % от съвършенството . Нито са Да Винчи, нито поне Владимир Димитров-Майстора или Мърквичка.
Респективно моят статут като художник е 15-20 % /мога да рисувам криво - ляво, чертая в перспектива перфектно, посетил съм поне 15 картинни галерии из Европа и Русия,
имам нормални познания в тази област- най-великите световни художници, най-великите световно известните картини, фрески, стилове , техники и т.н./
По моите специалности - не съм нито Тесла, нито Айнщайн или Едисон, но имам завършени технологични и технически специалности, научни публикации и пр. Следователно моето технократско ниво /отчитайки и придобитите ми знания и в други специалности/ е с показатели минимум около 55-60 %.
Като добавим и 15-20 % като художник общият ми сумарен показател по отношение двете ни професиални реализации е от порядъка на 70 - 80 %.
Да пресметнем и показателите на приятелите художници.
Давам им 5 до 10 % по моите специалности, тъй като някои от тях и един пирон не могат да забият., да не говорим за непонятни сложни неща като смяна на бушон или крушка. И 50-60 % по изкуството. Или общо 55 до 70 % общ показател. Докато моят сумарен показател е 70 % в минималната си стойност, което идва да покаже, че при сравнение на знанията и възможностите- превъзходството е на моя страна и не бива да бъда обиждан с констатацията, че съм нещо по-малко в какъвто и да е аспект- от когото и да е от компанията.
Друг мултидисциплинарен подход при решаването на компетентността.
За какво и кого рисува художникът ? Създаването на творбата е плод на вътрешно желание, необходимост и подтик на творческите възможности. Но ако тази творба не я предложиш на публиката- за какъв чеп ти е тази картина !? Така че оценката на публиката е в основата на художествената й стойност и всякакво подценяване на нейния художествен вкус е пагубно. В този смисъл обидата от евентуално нехаресване на творбата е безпредметно.
По-късно в по-спокойна атмосфера продължихме дискусията и в крайна сметка стигнахме до логичния извод, че човек трябва да се занимава с тези области, в които има определени проявени възможности , компетентност и съвършени познания. Останалите стават за политици /партийни работници/, журналисти, политолози, социолози или просто чиновници.
В памет на Любомир Цакев, от когото ми останаха за спомен 6 картини, които много ценя.
http://lubotsakev.com/
ПП. Ако трябва да разясня в какво се изразява интердисциплинарния подход в разискванията по темата, бих казал, че нещата , които са предмет на разискване , могат да бъдат точно дефинирани само с точната терминология от съответната дисциплина, специалност или наука. Всяко периферно претенциозно внасяне на термини от други специалности или науки води до изводи, които наподобяват изводите от сравнителното съпоставяне на несъпоставими понятия, изложено по-горе.
Ми аз затова съм го написал. Надявам се и аз - Dum spiro spero. В превод- да бъдем арабии !
Любопитен постинг.
Уважавам!
Литатру
Любопитен постинг.
Бог да прости Любо Цакев. !
Последната четвърт от ползотворния си живот Той изживя след тежък инсулт в борба за продължаване на творческите си реализации. Въпреки неподвижната си дясна ръка, той започна да рисува с лявата и до края на дните си създаде нови шедьоври . Творецът си остава творец дори и при почти невъзможни условия !
ПОКЛОН ПРЕД ПАМЕТТА МУ !
Уважавам!
Литатру
Не се съмнявам, че като човек на изкуството съпреживяваш подобни спомени като описаните от мен.
Пожелавам ти успешни творчески изяви, в което въобще не се съмнявам !
Поздрави !
06.03.2018 11:41
06.03.2018 12:19
Поезията помпим, но ти си изключение.
Още минуси ще ти подарим.
Ама казвай Благодаря!де.
Поезията помпим, но ти си изключение.
Още минуси ще ти подарим.
Ама казвай Благодаря!де.
Е, благодаря тогава за минусите.Ама се концентрира й и върху повече за задните части
А. П. Чехов:
“Всичко знаят и всичко разбират само глупаците.“
Разбра ли сега защо си дедо Мунчо? Мунчо, измъкнал се по някакъв начин от “Под Игото“.
Спориш с всички за всичко, защото знаеш и разбираш всичко. Ей Мунчо, я влизай обратно в “Под Игото“!
Но едно ти признавам- ти си титан на заплетената и объркана мисъл.
А знаеш ли, че на теб има наречено село в СЗ БЪлгария - около Ружинци и Гюргич. Пълното му наименование е "село Плешивец."
И накрая, вдъхновен от перспективата да ти го нафърфоря целио до макарите, сътворих следния гениален стих:
"За да останеш,
за да си потребен,
на Постола плешив
подавай гребен !"
мултидисциплинарния подход при интердисциплинарно ...
1-во
- Кратка езиковедо-етимологична справка по въпроси - Като С КАКЪВ СМИСЪЛ СА ИЗПЪЛНЕНИ ... !
А/ мулти и ... Б/интер ... като понятия и категории в НАУКАТА ЗА човешкото ПО-знание?
2- ро - Кратка семантико-етимологична справка от английски и руский:
2. А.
а) Интер - См. МЕЖ(по-сред), МЕЖДУ … Интервал - Промежуток, расстояние между чем-нибудь; перерыв.
б) From Latin INTER- (“between - между, amid - сред”), a form of prepositional - inter (“between”(англ.).
2. Б.
а) МУЛЬТИ... [лат. Multi – много, множественост] Первая часть сложных слов. Обозначает множественность предметов или действий; множественный.
б) From Latin MULTI, from MULTUS - More than one(повече от един//едн/о/а); pertaining- принадлежа, спадам) to more than one thing. Many; pertaining to many things.
- Пита се в задачата - КОГАТО ДАДЕН НАУЧНО-ПОЗНАВАТЕЛЕН ПРОБЛЕМ(предмет на човешкото познание) ... попадащ в ПОЛЕТО(патримониума) на частната наука ИСТОРИЯ ... ЧРЕЗ СЪЩАТА - не можем му - пълен и поради това КОНКРЕТНО-ПОЗНОВАТЕЛЕН + ИЗЧЕРПАТЕЛЕН МОДЕЛ - ползваме от други частни наукиЗНАНИЯ И МЕТОДИ по СЪБИРАНЕ(инфо) И ОЦЕНКА НА ИЗСЛЕДВАНИЯ ОБЕКТ ... то тогава - КОЕ ПО ПРАВИЛНО ДА УПОТРЕБИМ ... Мулти или Интер - дисциплинарност на изследването ни?
Давам - помощна теорема-лема ПРИ РЕШАВАНЕ НА ТОЗИ - Както от познавателна, така и от вербална трудност(поради сложността си) ИНТЕРЕСЕН ПРОБЛЕМ?
Помощната ми лема-теорема - гласи: Защо в политическите(идеологии) и науки се ползва понятие за ОБЕДИНЕНИЕ на НАЦИИ ... вместо МУЛТИ, близкото му - но не и еднозначно, ИНТЕР + НАЦИОНАЛ?
- По отношение на ВТОРИЯ(ви) ВЪПРОС ... ?
Друг мултидисциплинарен подход при решаването на компетентността.
- ГОВОРИШ(питаш ме) нещо от сорта: Дали картините на приятелят ти СА СТОЙНОСТНИ или НЕ - ли?
- Тоест - ако следва да преформулирам? Какви са критериите ни за ОЦЕНКА - кога едно произведение Е СТОЙНОСТНО(шедьовър) ... ли ... или ... Не?
- Поздрав!
П.П.
Формулирай точно въпроса - защото с многословната си "пледоария" - кой от спорещите по въпроса - колко и какви компетенции има от различните области на живота(предполагам имаш в предвид познание-то?) - ме объркват ... та загубих ОСНОВНАТА ТИ МИСЪЛ - по отношение на картините ... светла му памет, на приятелят ти?
06.03.2018 22:08
Поздрави и от мен.
06.03.2018 22:33
В сегашно време всякакви филолози, политици, полито- и социолози... и особено журналисти ползват този термин, без да си имат хабер за съдържанието му, с обяснението , че го ползват интердисциплинарно.
Ето това не мога да приема и затова ползвах визирания в постинга начин на сравнение. Защото папагалското говорене не убеждава.
Веднага да уточня, че в никакъв случай не искам да поставям под съмнение Вашите знания и Вашия начин на разсъждения, респективно дискутиране. Всеки интелигентен човек си има собствен изпитан стил и маниер на дискутиране. Основното е- да е коректен и толерантен- без опити за силово налагане на собствените схващания, което си е чиста проба комплексарщина.
07.03.2018 13:34
Поздрави и от мен.
... ОТГОВОР:
- ИЗХОЖДАЙКИ ОТ ТВЪРДЯНОТО - явно навлизаш (ВЪПРЕКИ ЖЕЛАНИЕТО СИ) в едни такива ФУНДАМЕНТАЛНИ ( въпроси За философията, на науката - като такава) въпроси - които са ни известни, като ?
А/ ЕПИСТЕМИОЛОГИЯ - наука за ПО+ЗНАНИЕТО и ...;
Б/ ГНОСЕОЛОГИЯ - наука за ЗНАНИЕТО ?
По отношение на "мулти" и "интер" - ако трябва да дам - изхождайки от моя опит в тази област(на по-знанието) - определение - (опит за такова)?
- Можем да говорим за ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРНОСТ - Когато?
Предмета на нашият научен интерес - се явява в интервала/промеждутъка(по сред(ата) от/на различни области на човешкото знание(науки). Тоест НЕ ПОПАДА В В НАУЧНО-ПРИЛОЖНОТО (им) ПОЛЕ НА ИЗСЛЕДВАНИЯ!
По силата на СРЕДИННИЯТ(му) ХАРАКТЕР на предмета, на нашите(научни) интереси - използваме знания, плюс методи - за РАЗЛИЧНИ ПО СВОЯ ХАРАКТЕР - (тоест определящи - предмет, задачи, принципи и методи - ОПРЕДЕЛЯЩИ ЗА ПАТРИМОНИУМА на дадена "частна" наука) - специфични за отделните ЧАСТНИ НАУКИ ?
Тоест ползваме ПРЕДИМНО логически метод(и) характерен(ни) за такъв ВИД УмОЗАКЛЮЧЕНИЯ, известен(ни) ни, като "логическа ИНДУКЦИЯ" ... при който се тръгва от ЧАСТНОТО към ОБЩОТО - за разлика от другият логически метод - ДЕДУКЦИЯТА - когато тръгваме от ОБЩОТО (известно) към частното(неизвестно)? ... тук спирам - без претенции ЗА ИЗЧЕРПАТЕЛНОСТ :(((!
Второ:
- ИМА ТРИ ОСНОВНИ ГРУПИ (признаци//критерии) - по които си ОпрЕделя ДАЛИ ЕДНО ПРОИЗВЕДЕНИЕ Е ШЕДЬОВЪР?
- Най-общо те се разпределят в три области - а) висок стил ... б) композиционно съвършенство ... в) значимост на сюжет(а)
- Дано съм бил полезен(на прочелите ме:)) ... и не съм, досадил с менторстване :(( ?!
Тук му е мястото да подчертая отново, че подобен пример не може да е валиден по отношение например на журналисти или филолози, когато използват интердисциплинарен подход в политологичен или социологически анализ на определена ситуация . А и не разбирам защо трябва да има интердисциплинарен подход при съчетаване на несъвместими науки и житейски ситуации. Единственото обяснение е стремеж към псевдонаучна тежест на изложението.
- Най-общо те се разпределят в три области - а) висок стил ... б) композиционно съвършенство ... в) значимост на сюжет(а)"
Бих добавил още няколко, но може би това е една друга тема , която заслужава по-обстойно обмисляне и внимание.
Най-сърдечно благодаря за смисленото и коректно дискутиране по темата. И се радвам, че е възможно да обменяме мнения, без да ги налагаме като единствено правилни.
В края на краищата прав е бил Сократ да каже : "Аз знам, че нищо не знам."
07.03.2018 21:01
- Тук се сблъскваме с поне два проблема - от семантичен(образно-понятийно съдържателен) и епистемиологичен (методологично-предметен ПОЗНАВАТЕЛЕН) характер ... но да оставим ВИСОКИЯ СТИЛ за езиковеди и философи - а да изходим от ПРАКТИКА?
- През 80-те години на миналия век "Варненското злато", тоест археологическите находки от варненски халколитен некропол - предизвика КАКТО СЕНЗАЦИЯ - така и брожение В УСТАНОВЕНИТЕ "ЗА АБСОЛЮТНИ ИСТИНИ" по отношение на такива въпроси:
- Кога(време) и какъв е произхода на ПРОТО-ЦИВИЛАЗИЦЯТА на нас "европейците"(тоест дали тя има "поли" или "моно"-генезис)? - Наред с това СЪЩЕСТВУВАШЕ нолеженото становище-теория за поли-генезиса на ТАКОВА ДОСТИЖЕНИЕ НА ЦИВИЛИЗАЦИЯТА - като МЕТАЛУРГИЯТА ... под вида на Теорията за Циркум-понтийската МЕТАЛУРГИЧНАТА КУЛТУРА от руснака Сергей Черных ... от което ВЪЗНИКНА ВТОРИЯ ВЪПРОС?
- От кога и КЪДЕ НАЙ-РАНО се е появила "металургията"!
- По отношение на ВАРНЕНСКАТА ХАЛКОЛИТНА КУЛТУРА - можеше с ГОЛЯМА ВЕРОЯТНОСТ ДА се определи ВРЕМЕВИЯТ ПЕРИОД ПРЕЗ КОЯТО СЕ Е ПОЯВИЛА - но оставаха нерешени ... ?
1. Тя ли е ПРОТО-ЕВРОПЕЙСКАТА ЦИВИЛИЗАЦИЯ?
2. Каква е била СТЕПЕНТА НА РАЗВИТИЕ НА СЪЩАТА?
3. Кога НАЙ-РАНО МОЖЕ ДА СЕ Е ПОЯВИЛА МЕТАЛУРГИЯТА и МЕТАЛО-ОБРАБОТКАТА?
- Един българин варненският археолог и ентусиаст СЕ ЗАЕ ДА ПОПУЛЯРИЗИРА НАПРАВЕНИТЕ след разкритието на НЕКРОПОЛА АРХЕОЛОГИЧЕСКИ ФАКТИ!
- Бяха ИЗПРАТЕНИ ЗА ОЦЕНКА И АНАЛИЗ - намерените арте-факти ОТ ДОБИТО и ОБРАБОТЕНО ЗЛАТО ... в институт(и) по метало-знание и кристалография.
- Отделно ЯПОНЦИ НАПРАВИХА ФИЛМ за СВЕЩАРИ - и че при него имаме(при групиране на могилите) Звездна карта ... ?
07.03.2018 23:46
... като ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРЕН?
- Ако този човек, със специализирани знания от областта на три науки, история, социология и философия - считате че некоректно използва понятието за КОМЕНТИРАНИЯ от нас подход в научни изследвания - нямам какво да допълня ... по-точното е че - не че нямам ... но е безпредметно?
- С уважение!
П.П.
А с история и други, имащи отношение към историята науки - системно се занимавам поне от 2008 год. - мисля имам правото, да настоявам за задълбочени и разностранни знания по тези въпроси?
09.03.2018 14:36
ПП. Никой не подлага на съмнение Вашите знания по цитираните науки, но все пак си помислете дали те са дотолкова категорично изчерпателни и достоверни, че да претендирате за абсолютна и единствена категоричност.
ППП. Връщам се отново към началото на коментара Ви относно категоричността /и вероятно непогрешимостта/на Фуко: както цитирате - история, социология и философия не са нито технически, нито технологични науки. Не зная доколко професионално компетентно е познанието му по отношение примерно на геноми, ентропия, енталпия, атомна физика, астрономия, висша математика, биохимия и пр. за да защитава интердисциплинарното прилагане на произволно избрани /дефинирани вече в съответната наука/ термини .И с каква цел ?
ПППП. Аз също имам задълбочено и разностранно познаване на някои науки, но следва ли да претендирам за непогрешимост и категоричност в тях ?
10.03.2018 15:55
1.
но както добре знаете, защо понякога и учените да не грешат - ако не фундаментално - то поне в част от някои свои изводи и като следствие - постулати.
...
А. "Мисля - следователно съществувам" ... и ... "Винаги помнете, че природата — не е Бог, човек — не е машина, а хипотезата — не е факт." ... Защо се спирам на Дидро - защото ПРИ него и подобните (му) ЗАВЪРШВА ЕРАТА НА ЕНЦИКЛОПЕДИСТИТЕ и начева СПЕЦИАЛИЗИРАНЕ НА ЧОВЕШКИТЕ ЗНАНИЯ - тоест, създават се ЧАСТНИТЕ НАУКИ!
Б. При тези хора(енциклопедистите и рационалсти) е РАЗБИТ МОНОПОЛА НА РЕЛИГИОЗНАТА ДОГМА и БЕЛЕЖИ ВЪЗХОД принципа(идеята) изведен(а) още от гърка Протагор и ЯВЯВАЩА СЕ основа на РЕНЕСАНСА - изразяваща се накратко в СЕНТЕНЦИЯТА:
"Човекът - като мярка за всички неща" - пример илюстрация, за смисъла на този принцип, се съдържа в микел-анджеловия "витрувиански човек"?
2.
ПППП. Аз също имам задълбочено и разностранно познаване на някои науки, но следва ли да претендирам за непогрешимост и категоричност в тях ?
- Когато се откажем ОТ "АЗ" - нещата ще си дойдат по местата - тъй като МИСЛЯ СМЕ МАТЕРИАЛИСТИ - тоест хора приемащи, че ... ?
"Всичко съществува ВЪН и НЕЗАВИСИМО - от нас." - но ако сте на позициите(подхода) на Дидро - тогава сте "философ-идеалист" - обратното на "философ-материалист".
... тук ще пропусна доста още слово-излияния-обяснения ( наукообразни :))) и ще ОТГОВОРЯ ПО СЪЩЕСТВО - Е ли М. Фуко ПРАВ? - налагайки НЯКАКЪВ НЕГОВ ТЕРМИН ... за НАУЧЕН ПОДХОД при РЕШАВАНЕ НА ПРОБЛЕМ ОТ ЧОВЕШКОТО ПОЗНАНИЕ(=епистимиология) попадащ ИЗВЪН ПРИЛОЖНОТО ПОЛЕ(не явяващо се основен ПРЕДМЕТ НА ИЗСЛЕДВАНЕ = гносеология) на известните ни ЧАСТНИ(специализирани) научни дисциплини ... наричайки го "ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРЕН" ?
ОТГОВОР: ... всяка една човешка ИДЕЯ, ХИПОТЕЗА от там ТЕОРИЯ има(т) УСЛОВЕН ХАРАКТЕР и ОТ ТОВА - представляват (единствено и само) ОПИТ ЗА МАКСИМАЛНО БЛИЗКО(ТОЧНО) ОПИСАНИЕ на ИЗСЛЕДвАН ОБЕКТ(факт-научен) и/или ПРОЦЕС ... същото Е И С НАУЧНИТЕ ПОНЯТИЯ ... Страдат в същността си от подобна УСЛОВНОСТ(субективизъм) - поради несъвършенството в СЛОВаТа ни?
П.П.
В англо-саксонската научно-понятийна терминологоия Мишеловото "интер-дисциплинарен" се замества(по-скоро) с "мулти-дисциплинарен" ... в съветската(и руска), както и германската(най-общо казано в континенталната "таксономия"-научна) предпочитат "интердисциплинарен" ... за разлика от "островната" англо-американска ... ?
- Поздрав!