Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.02 20:04 - Jazz is all the best ! /Музика за слушане/
Автор: born Категория: Музика   
Прочетен: 209 Коментари: 4 Гласове:
11



  

 Направленията на джазовите течения се променят, джаз школите се множат, джаз географията се разширява и се появяват нови и нови феноменални импровизатори.

    В сложния жанров лабиринт на съвременното импровизационно изкуство не е чудно да се заблуди и експертът: джазът задава пъзели непрекъснато. И затова трайните му ценности, неговата жизнена и градивна класика, вярна на създадените музикални канони, са още по-скъпи любителите-слушатели.         Дейв Брубек е един от онези самотни титани на джаза, легендата за които продължава да се обогатява, допълва и сътворява, а славата им никога не ще се изчерпи. Вдъхновението му е напоено с елексира на младостта, то пулсира неравномерно, но твърде ритмично. Музикалните просеки, които пробива, са трудно проходими за възможните му последователи: твърде невъзможно е да се достигне майсторството на такъв уникат на  клавиатурата като Брубек....

 

      Изключителен пианист и композитор, Брубек започва да свири на пиано от дете и твърде бързо проявява невероятния си импровизационен талант. След участията си в  различни музикални групи  още от колежа, в който учи, през 1951 г. той организира квартет, който продължава дейността си до 1967 г. и отново се събира в първоначалния си състав през 1976 г. .


      Още малко информация и статистика: 

Дейвид (Дейв) Уорън Брубек - (Dave Brubeck- роден на 6 декември 1920, Конкорд, САЩ —  5 декември 2012, Норуолк) — американски джаз композитор, аранжьор, пианист, ръководител на «Квартет Дейв Брубек» («The Dave Brubeck Quartet»). Един от най- изтъкнатите представители на кул*/cool/-джаза («студен джаз» или «калифорнийски джаз» от 1950—1960-те години).


    Брубек в дейността си си сътрудничи с много изтъкнати джазови музиканти (Paul Desmond, Gerry Mulligan и др.). Съставът на  квартета му многократно се променя. В течение на продължителен период от време - до кончината си - Дейв Брубек продължава композиторската си и концертна дейност и провежда  концерти примерно в около 8О града ежегодно. 

   Любопитен факт: Четири от шестте му деца са професионални музиканти.


Състав на "класическия" Dave Brubeck Quartet /квартет/:

  • Dave Brubeck - пиано;

  • Paul Desmond - алт-саксофон;

  • Eugene Wright - контрабас;

  • Joe Morello - ударни.


Награди : 

  • Национален медал на САЩ в областта на изкуствата

  • Награда “Грамми” : Grammy Lifetime Achievement Award (1996)

  • Живи легенди” на Библиотеката на Конгреса   (2003)

  • BBC Jazz Lifetime Achievement Award (2007)

  • Benjamin Franklin Award for Public Diplomacy (2008). 

  • Награда “Грамми” : за най-добър класически албум    (2009)

  • Член на Американската академия на науката и изкуствата

*Кул-джаз («спокоен» или «студен джаз» — англ. cool jazz) — стил на съвременния джаз, възникнал  в края на 1940-те години на Западното крайбрежие на САЩ, получил разпространение предимно сред белите музиканти-бопъри** и достигнал най-големия си разцвет през 1960-те години.

Терминът cool” при джаза възниква след излизането на албума Birth of the Cool (записан 1949— 1950 год.) на известния джаз музикант Майлс Дейвис. Произходът на стила и авторството на названието е свързвано  с името на саксофониста Лестър Янг, който още през 1930-те години разработва противоположен на хот-джаза «студен» стил на композиране.

По начина на звукоизвличането и хармоничното мислене кул-джаза има много общо с модалния  джаз. Характеризира се с емоционална сдържаност, тенденция към сближаване с композиторската музикална идея (усилване на ролята на композициите, формите и хармонията, полифонизирането на фактурната фраза), въвеждане на инструменти от симфоничен оркестър.

Сред най-изтъкнатите представители на кул-джаза могат да се причислят тромпетистите  Майлс Дейвис, Чет Бейкър, саксофонистите Пол Дезмънд, Джери МълиганСтан Гетц, Лий Кониц, Зут Симс, пианистите Бил Евънс, Дейв Брубек (и неговия квартет), кларнетистът Джими Джъфри, тромбонистът Боб Брукмайър, барабанистът Шели Мен, Modern Jazz Quartet на Джон Люис, квинтетът на  Джордж Ширинг.

Образци на кул-джаза са композиции, като «Take Five***» на Пол Дезмънд, «My Funny Valentine» в изпълнение на Джери Мълиган, «`Round Midnight»  на Телониус Монк от албума Round Midnight (1966) в изпълнение на Майлс Дейвис.

 

**Бибоп, би-боп, боп (англ. bebop) — джазов стил, оформил се в началото и средата на 40-те години на XX век характеризиращ се с бързо темпо и твърде сложни импровизации, основани на обиграване на хармонията, а не  на мелодията.

        Бибопът извършва революция в джаза, бопърите създават нови представи за това - що е музика. Основоположници на бибопа стават: саксофонистът Чарли Паркър, тромпетистътДизи Джилеспи, пианистите Бъд Пауъл и Телониус Монк, барабанистът Макс Роуч. В етапа на “бибопа”  става значителна промяна на  акцента в джаза- от танцовата музика, основно базирана на мелодията,   към по-малко популярната «музика само за музиканти», основно акцентираща върху ритъма

Боп-музикантите  са с предпочитания към сложните импровизации, основани на обиграване  последователността на акордите, вместо вариациите на мелодиите. “Бопът” се проявил със своята забързаност и  рязкост, той бил «жесток спрямо слушателите».

 

***Take Five [Тейк файв], в буквален превод — «дай пет»; названието понякога се превежда като  «Пет четвърти») — джазова композиция, записана първоначално от квартета на Дейв Брубек през 1959 год. за албума Time Out. Композицията е създадена от Пол Дезмънд на база ритмичната фраза  на барабаниста Джо Морело.

Написана в тоналността ми-бемол минор, тя е известна със своите двуакордни рифове****  на пианото, изключително трудните блусови партии на саксофона, изтънчените барабанни сола и използването на размера 5/4. Названието «Take Five» се явява фразеологизъм означаващ-  «да се направи малко прекъсване-  пауза /за отдих/»,  при което очевидно се обиграва необичайния музикален размер на композицията.


****
Риф
— това е  мотив или тема, която настойчиво се повтаря в едно и също соло. За база на  повторението може да се използва ритмична фраза, част от мелодията или цялата мелодия. 

Основната разлика между “остинато”***** и “ риф” се състои в невъзможността да се  внасят промени,  изменения. При “остинато” хармонията и мелодията се подстройват като конкретна фраза, а в “рифа”- обратно- фразата се видоизменя в зависимост от музикалния контекст.

 

*****Vamp - произхожда жаргонно от “остина́то (итал. ostinato, от лат. obstinatus — упорит) — метод и  техника на музикално композиране, характеризиращ се с многократно повторение на мелодичната фраза. “Ostinato” играе важна роля при джаза и поп-музиката (в английския език за дефиниране на “джазово остинато” се използва жаргонното “vamp). “Остинато” в естрадната музика получава названието  “риф” (от .riff).Очевидно “остинато” се  явява един от древните начини за правене на музика. И едно от най-

убедителните потвърждения за това са шаманските ритуали с безкрайните им повторения на един и същ ритъм.










Тагове:   музика,


Гласувай:
11
0



1. born - Sources
24.02 20:07
https://www.discogs/
http://study-music/riff-i-ostinato/
https://yandex/search/?text=Dave%20Brubeck&lr=105138
https://en.wikipedia/wiki/Cool_jazz
https://vk/davebrubeck
http://davebrubeck/
https://jazzquad/index.pl?act=PRODUCT&id=312 и много други, вкл.
https://www.youtube/
цитирай
2. kvg55 - born,
24.02 20:31
Разбиваш ме със знанията си по музика.
Обичам джаз - Луис Армстронг и Ела Фицджералд.
Дрънканиците на Банско джаз фест ме дразнят.
цитирай
3. catforlife - https://youtu.be/9zfKCavdE0I
24.02 22:29
От няколко години започнах да слушам малко джаз. Харесвам много Koop, определят се като електроник джаз, каквото и да значи ;) В поста има доста имена, ще ги преслушам. Поздрави!
цитирай
4. planinitenabulgaria - Поздрави и от мен:
26.02 13:03
http://planinitenabulgaria.blog/politika/2020/02/26/nagradite-na-centyra-za-2019-g-publikuvani.1698042
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: born
Категория: Забавление
Прочетен: 2781871
Постинги: 1133
Коментари: 9226
Гласове: 14361
Архив
Календар
«  Август, 2020  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31