Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.05.2017 22:31 - Шотландска музика 5 - музикални инструменти
Автор: born Категория: Музика   
Прочетен: 4036 Коментари: 1 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

В този постинг акцентът ще  е върху някои инструменти, съществували и използвани в по-стари времена, но както и някои масово разпространени в Европа и света инструменти, наложили се до голяма степен и като класически. Разбира се - със съответната адаптация към националните особености. Разбираемо е, че става дума за по-скоро струнни и ударни инструменти.
Що се отнася до шотландската гайда, на нея вече й обърнахме полагаемото внимание в един от предишните постинги.

При всяко споменаване на шотландски музикални инструменти, без съмнение през главата Ви преминава най-напред знаменитата гайда, която се явява неизменен атрибут на всички шотландски празници - както песенни, така и танцови. Но има още един древен инструмент, който се нарича келтска арфа, в съпровода на която бардовете пеели своите балади. В шотландската народна музика битуват и още популярни инструменти - устна хармоника и надлъжна флейта, цигулка,барабани и др..

Ето и малко популярна информация за някои и други ползвани инструменти

 

image

 

- Карниксдухов келтски инструмент, датиран според различни източници между 300 год. преди н.е. и 200 год.от Р. Х. В днешно време инструментът не се употребява /за съжаление/. Последния път той е “пял” преди почти 2000 години.  Представлява бронзова тръба, вертикално изтеглена, завършваща с художествено оформена глава на животно /змия, риба, птица, вълк, кон, магаре /, най-често глиганска. Използвал се е по време на сражения, най-вероятно, за подаване на сигнали за атака и сплашване на противника. 

Запазени са експонати,които се съхраняват в националния музей на Шотландия. Карникс, както и гайдата, се отличават с твърде мелодичен звук. Но ако гайдата на моменти предизвиква у някого раздразнение със своята «пискливост», то карникс притежава много нежно, кадифено звучене. Звукът изглежда печален, но в него са смесени шумът на вятъра, духащ в планините Хайланд, мирисът на огньовете и вкусът на соленото северно море.
                        image

Названието «carnyx» произхожда от галски корен — «carn-» или «cern-», което означава «рог» или «(еленски) рога».

Ако на някого подобно ранно датиране се вижда пресилено, ще спомена, че названието на инструмента е известно от римски писмени източници, според които “карникси” се споменават в описанието на нападението на келти  върху Делфи през 279 год. пр. н. е. , а също така в «Записки за галската война» на Юлий Цезар, както и в автобиографията на Клавдий при описанието на неговото нашествие в Британия.

Гърците описват инструмента на келтите като тръба-салпинг (др.-гр. σάλπιγξ). Диодор Сицилийски примерно около 60-30 години преди Р. Х. пише следното:

«...При това тръбите им са по варварски необикновени; те издават твърде неприятен звук, който така добре се съчетава с грохота на сражението...»

Полибий описва по следния начин, как воините-келти в битката при Теламон респектирали римляните:

«…от друга страна, келтите ги стряскали с бойния си строй и шум. Действително броят на тръбачите и свирачите бил невъобразимо голям и когато цялата армия заедно пеела бойната песен, шумът ставал толкова силен и необикновен, че се чували не само свирките и гласовете на воините, но изглеждало че самите околности шумят, повтаряни и усилващи се от ехото ...»

image

image

 

Звукът от инструмента е описван като печален и тежък. С деморализиращо въздействие !

image

 

Друг почти древен инструмент е

-Вистл (от англ. tin whistle, в дословен превод « свирка»,) — надлъжна флейта с шест отвора на лицевата страна, широко използвана в народната музика също така на Ирландия, Англия и  други страни. От кои времена произлиза е неясно - просто като че ли винаги е съществувал. За разлика от карникс инструментът се използва и досега.

 

.image

 

Освен carnyx, най-малко два други вида медни инструменти са известни още от римски и гръцки изображения.

image

Селтик рог

Рогът Селтик

"Рогът Селтик" е голям, овално извит рог с тънка тръбичка и неголямо изходно устие, за разлика от римската Cornu ,  която има напречна гредичка, като средство за укрепване на инструмента върху рамото на тръбача. Подобно на carnyx, а следователно и по всяка вероятност, това е инструмент от етруски произход. Подобно на римския Cornu , роговете Селтик ще да са били държани хоризонтално, за да се осигури по-удобна за свирене позиция.

image

Селтик тромпет /тръба/

Тръбата Селтик

“Тръбата Селтик” е била подобна на права римска туба и вероятно е била в различни дължини. На гръцки вази са установени изображения на инструмента. Вероятно е да е прародител на средновековния Loch Erne рог,  намерен в Ирландия.

Както споменахме по-горе, като особено специфичен шотландски инструмент може да се счита и:

Crwth - древната келтска арфа

Не се знае много за древната келтска арфа. Била е използвана от келтските бардове още от 8 век пр.н.е., а по-късно е добре позната в Рим, където е назована лира .Резонаторът й е бил изработен от дърво, а някои компоненти вероятно са били направени от кости. Струните на лирата са изготвяни от животински черва. Галите, шотландците и други келтски народи считат “ crwth” за символ на тяхната независима музикална култура, въпреки че по-вероятно са я заимствали от древните гърци. В келтския си вариант инструментът  е с шест струни. Оригиналната “Селтик лира” обаче е с различен брой струни: на лирата на Paule , която е изобразена на статуя от Cфtes d"Armor в Бретан , очевидно струните са седем.

Една интересна находка:

image

 

В една от келтските пещери в планините на Шотландия археолози открили най-древния в Европа струнен музикален инструмент. Намерената лира била изработена и е датирана от преди 2000 години. По-рано остатъци от подобни древни инструменти са намирани само в Азия и Месопотамия.

“Народна” цигулка

Както  в много други страни, един от най-популярните инструменти, благодарение на своята проникновеност, е станала цигулката. Тя е един от най-популярните национални шотландски инструменти, други два - това са гайдата и арфата, за която стана дума по-горе.

Вероятно цигулката е  попаднала в Шотландия заедно  с кръстоносците. През 16-ти век инструментът е бил примерно такъв, какъвто е сега - основата са били

италианските образци. Композиции за цигулка се пишели за всичко и за всички, но като правило композиторът-цигулар посвещавал своите произведения на известни личности от шотландското общество или на важни събития – свръхестествени случаи, забрани, нещастия и т.н.

Говори се, че самият Робърт Бърнс свирел  на цигулка, че събирал цигулкови мелодии и ги ползвал за  своите песни.

Гоу (Gow) от Пъртшир през 18 век са били знаменито семейство цигулари и композитори популярни в цяла Шотландия, както и извън пределите й.

Джеймс Скот Скинър (Scott Skinner) и Уилям Маршал (William Marshall) са други известни шотландски цигулари, създали множество забележителни мелодии, които се свирят и досега.

Различните региони имат и различни стилове на свирене:

- Стилът на Шетландските острови (Shetland style), прилича на начина на свирене на т.н. норвежка цигулка «хардингфеле» / шотл. “da muckle fiddle wi mony strings” – «голяма цигулка с много струни»/, фигурираща в историческите спомени от края на 16-ти век . “Хардингфеле” има 5 резонансни струни под основните, като тези струни резонират при изпълнението и придават на звученето своеобразен звънтящ тембър. Съществуват множество различни настройки на “хардингфеле”. Столчето й е по-плоско, отколкото при обикновената цигулка, което дава възможност да се свири едновременно на няколко струни, което е дало повод в шетландските традиции да се използва израза “the ringing strings” - «звънящи струни».

-Стилът на Западното крайбрежие (West Coast style) пък е заимствал много от свиренето на шотландската гайда.

- От процъфтяващите в миналото Оркнейски и Приграничен стилове (Orkney and Borders fiddle style)сега са  останали само спомени и някои напеви. В различните части на островната част имало съществени разлики по отношение начина на свирене и мелодичността.

 На остров Yell цигуларите обикновено ползвали горната половина на лъка и чести къси штрихи; на остров Unst- четвъртина от дължината за акцентиране на силата на звука. Често на двата острова се използвали и алтернативни настройки- примерно ADAE. На остров Whalsay почти не свирели легато, а ако са и свирели, то било за създаване на ефекта “back bowing”, който се прилагал за достигане на повече акцентиране и ритмика. Цигуларите от онези времена полагали инструмента не на ключицата, а малко по-напред и по-долу. Вероятно това е причината много от старинните мелодии да се свирят в тоналностите G или D, доколкото подобен начин на свирене ограничава свободата на лявата ръка и прави сменянето на позициите доста трудно.

Тоналностите на шетландските мелодии могат също така да се променят и в хода на самата мелодия. Шетландският рил има завършек, подобен на хорнпайп, като при него често се срещат и синкопи. Някои от старинните мелодии са написани не в мажор или минор,  а в смесен вид.

Ползвани източници :

http://en.citizendium.org/

http://www.videoman.gr/bg/104646

http://art.blog.libvar.bg/

http://muz-teoretik.ru/shotlandskaya-narodnaya-muzyka/

https://www.pinterest.com/pin/7

www.scotslanguage.com/Scots_Song.../

www.sophabulous.co.uk

www.celticlyricscorner.net/

www.svaromfal.com/‎

www.mullgaelicchoir.co.uk/

www.volynki.ru/

https://tweed.jimdo.com

mykilt.ru/music/bagpipes-and-drums

http://music-fantasy.ru/

http://fb.ru/article/

https://tweed.jimdo.com/

http://korrespondent.net/showbiz/1336594

https://wol.jw.org/

http://melma.ru

http://www.celtica.ru/content/view/

cyclowiki.org/

и др.










Тагове:   музика,


Гласувай:
7


Вълнообразно


1. kvg55 - "При всяко споменаване на шотландски музикални инструменти, без съмнение през главата Ви преминава най-напред знаменитата гайда"
31.05.2017 00:35
От шотландската музика наистина познавам само пищенето на гайдите.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: born
Категория: Забавление
Прочетен: 4603896
Постинги: 1320
Коментари: 11706
Гласове: 20360
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031