Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.02.2017 00:34 - Шотландска музика
Автор: born Категория: Музика   
Прочетен: 9041 Коментари: 9 Гласове:
14

Последна промяна: 04.02.2017 00:36

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

Този постинг ще развия по различен начин поради особените ми предпочитания към това определено по-особено, твърде оригинално, специфично и емоционално явление в европейската /и не само/музикална култура .

Историческите предпоставки за оформянето на този музикален стил са важен детайл във формирането му, затова ще започна с малко географска информация.

Преди да пристъпя към обяснителната част, ще се опитам да изясня отчасти що за народ са шотландците и какви са източниците на тяхните музикални традиции.

Музиката е заемала важно място в бита и обществения живот на населяващите сегашните шотландски земи племена - пикти и гали, впоследствие скоти (откъдето идва  названието Scotland) и брити  (от края на 5 -ти до началото на 6-ти век ),

   Създавали се вокални произведения, които съхранили своята самобитност и досега.
    

   Основа им се явяват /ако трябва професионално да се дефинират/:  7-  и 8-степенните звукоредове, но и често се употребяват трихордовите и пентатонични мелодични постройки, които образуват подчинена на основния звукоред субсистема.

    В мелодичния рисунък важно място заемат резките прескачания през големи интервали.

     Характерни са дорийски, лидийски, миксолидийски ладове.


/Забележка : с горния цвят и шрифт по-нататък ще обозначавам текстове, които са специализирани и възможно полезни и разбираеми за хора, които са професионалисти. За да избегна евентуални ехидни коментари, подчертано заявявам, че аз съм само един любител и не претендирам за нищо повече от един приятен любознателен преглед на популярната материя, която се старая да поднеса на интересуващите се след възможното любителско изследване./


      По принцип шотланската традиционна музика е съставна част на музикалните традиции на келтските народи, чиито потомци населяват териториите на  Ирландия, Шотландия, остров Ман /Isle of Man/*, Корнуол**, Бретан***, Уелс, Галисия****, Астурия***** и Кантабрия******.


*Остров Ман се намира  в Ирландско море приблизително на еднакви разстояния от Англия, Ирландия, Шотландия и Уелс. Остров Ман е известен с един от най- старите парламенти в света (Тинвалд) — 979 година.

**В английската историография за територията на полуостров Корнуол /намиращ се в югозападна Англия/ , на който през  средните векове се е  разполагало едноименното келтско кралство на бритите, понякога се употребява термина Западен Уелс, а съвременния Уелс се нарича Северен Уелс).

***Бретан -  (фр. Bretagne) — полуостров в северо-западната част на Франция, на юг от Ла-Манш и на север от Бискайския залив.

****Гали́сия (галис. Galicia, исп. Galicia) — регион в северо-западната част на  Иберийския полуостров, Северна Испания. В древността територията на съвременна Галисия се наричала «finis terrae» (края на света), на която живяли келтските племена галеки (лат. Gallaeci или Callaeci).В древността гърците наричали този регион “калаекой“ (καλλαικoι) – името, с което местните жители назовавали себе си. Топонимът на името произхожда от названието на келтските заселници, които пристигнали по море на две големи вълни – първата, около 1800 пр. Хр. и втората, около IV в.пр. Хр.

*****Астурия - регион в северозападната част на Иберийския полуостров, също Испания

******Кантабрия (исп: Cantabria) е регион в Северна Испания, граничещ с Астурия, Кастилия и Леон, Страната на баските и Бискайския залив.

       Скоти, брити, скандинавци… Тези народности населявали територията на днешна Шотландия, затова няма нищо удивително, че песенно-танцовите традиции на тези  племена са оказали особено голямо влияние на музикалното изкуство на шотландците.

     Свойствени за шотландската музика  са особените ритми , свързани с динамиката на народните танци, сред които рил, стретспей и флинг .


     Рил (англ. Reel) е вид традиционен танц  с характерен музикален ритъм, разпространен в Ирландия и Шотландия. Възниква в средата на 18 -ти век в Шотландия, а ирландските танцьори го доразвили чрез двете му разновидности — «Kelsey’s Wee Reel» и «Miss MacLeod’s Reel».

     Музикалният размер на рила е  2/4 или 4/4, темпото е бързо. Характерен «бягащ» танц. Стиловете Single Reel и Double Reel  се различават мелодично и танцово , като първият е по-опростен и по- забавен. С течение на времето разликите се изгладили. По-късно тактовете са в 4/4 и се танцува в меки обувки.


  The treble reel се изпълнява с твърди обувки. Танцът  с неговите бързи  ритмични потропвания и зрелищни движения впечатлява зрителите при изпълненията на   "Riverdance".

Пример за класически рил    -   Bonnie Kate

 image

Стретспей ( strathspey, от strath «широка планинска долина с река») -шотландски танц, жив и енергичен, изобилстват бързите движения, но е малко по-забавен от рил. Възприема се и като рил за двама танцьори.




image
Флинг е танц в който воините демонстрират своята сръчност . The Highlander исторически се е развивал в две разновидности - танц над два голи меча или върху щит / Легендата разказва, че в навечерието на битка водачът на клана нарежда на най-добрите танцьори на клана, които ще танцуват танца над меч/мечове. Ако танцьорите успешно избягнат докосването на остриетата, това се счита за предзнаменование, че на следващия ден победата в битката ще бъде в полза на клана.  



 image



Ползвани източници :

http://www.liveinternet.ru/community/

https://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_highland_dance

http://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/288213

http://www.belcanto.ru/

https://ru.wikipedia.org/

https://dictinary.ru/ и др.


 










Тагове:   музика,


Гласувай:
15


Вълнообразно


1. born - Джули,
04.02.2017 16:02
Опасявам се, че не схванах дълбокия замисъл на коментара ти, колкото и да няма връзка с темата на постинга. Мога да го изтрия одма, но не ми е присъщо, поради вродената ми толерантност. Да се пишат глупости под постинги за музика за мен е обидно. Ако си чешем крастите, то е под постинги, които са личностни и разбираемо елементарни. Ти си интелигентна жена и ще ме разбереш защо не желая простотии под постинги с т.н. културна насоченост. Бъди здрава. И разумна.
цитирай
2. milady - ок,ще бъда възпитана...давам ти шанс....
04.02.2017 16:26
и ако отново продължиш, да се лигавиш с кУртан..
на пияна глава, ще ревеш ,дяде..
и то на яве..
това ,че си стар и..пийнал, не ти дава право..
да осмърдяваш блога, който е публичен все пак .
внимавай малко ,на Първа си
нали така, г-н Стефан Ицков
поздрави
юлия

цитирай
3. milady - ето..Го..още пиша, дяде, представи си..
04.02.2017 16:28
Последни 20 регистрирани посетителя

16:07 - cortana
цитирай
4. born - Драга Юлче,
04.02.2017 18:40
Аз съм много толерантен човек и искрено се зарадвах по едно време, че наладихме нормалните човешки отношения. Пропускаш факта, че съм дъртак, санким дяди и както мога да съм толерантен, така също мога да бъда и нетолерантен. Не мисля, че някой може да си позволява безнаказано да ми казва какво да правя в блога си или където и да е, както и да ползва при това просташки квалификации и обвинения в пиянство. Приеми като един приятелски съвет призива ми да си помислиш относно държанието си и ако имаш нещо да ми казваш не по темата- има ЛС. Не желая просташки коментари под тема за музика. Айде сега кротичко и със здраве. Хубава вечер ти желая.
цитирай
5. mileidi46 - Много ми беше интересно..
04.02.2017 21:07
Събуди любопитството ми,зашото по отношение на този народ съм пълен профан!!Никога не съм се интересувала от неговият стил и битие,а и сега се сещам..почти не присъства в международни събития,или поне аз не знам.Някак си стои настрани.асоциацията ми е...страната на мъжете с ,,фусти и гайди":))
Срам за мен...трябва малко да се поинтересувм ,поне за обща култура:)))
Благодаря за поднесената информация!!
лека вечер...:))
цитирай
6. planinitenabulgaria - Вашите постинги стават все по-средношколски, г/н Борн,
04.02.2017 21:07
Ще приложа линк на нещо по-сериозно за музиката:
http://planinitenabulgaria.blog/turizam/2012/02/04/opit-za-izvinenie-kym-ferenc-list.895808 На края на постинга има ии препоръка за две произведения, чуйте ги.
Поздрави,
Костя
цитирай
7. born - Радвам се, че съм доставил удоволствие на някой като Вас !
04.02.2017 22:10
mileidi46 написа:
Събуди любопитството ми,зашото по отношение на този народ съм пълен профан!!Никога не съм се интересувала от неговият стил и битие,а и сега се сещам..почти не присъства в международни събития,или поне аз не знам.Някак си стои настрани.асоциацията ми е...страната на мъжете с ,,фусти и гайди":))
Срам за мен...трябва малко да се поинтересувм ,поне за обща култура:)))
Благодаря за поднесената информация!!
лека вечер...:))

Ще последват още няколко постинга по темата, която и за мен е особено интересна.
Благодаря. Лека да е.
цитирай
8. born - Бай К@р, пак ли цъфна с идиотските си поучения .
04.02.2017 22:19
Дължа да ти кажа, че такива като тебе предизвикаха чалгарската вълна с еднообразието на псевдознанията си. Зная много добре от собствената си агентура, че никога не си пипвал музикален инструмент в крайниците си - ни предните, ни задните. По сокаците най-много да си се научил да духаш на дудук на някой от любимите ти мангали, което ти е станало едно от виртуозните изпълнения. Къш оттук, влечуго просто ! Предупредих те - оттук насетне предприемам екстрени мерки.
цитирай
9. born - Сбогом добро възпитание !
04.02.2017 22:32
Аз бях изключително търпелив и изтраях многократно просташките коментари на Бай К@р. Дотук беше. Ако някой не е наясно - това е скъсване на дипломатическите отношения. Оттам има два пътя : или чистосърдечно извинение от натрапника, или отначало хибридновоенни, а впоследствие - ачик военни действия. Това ще очаква всеки натрапник.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: born
Категория: Забавление
Прочетен: 4600889
Постинги: 1320
Коментари: 11706
Гласове: 20360
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031