Повод за настоящия материал ми дадоха някои забележими прилики между сирийските и нашите фолклорни танци и носии. Което показва за сетен път, че светът е малък.
Фолклорните танци в Сирии са били зависими от много фактори, основно от природата, селското стопанство и социалните навици и традиции. В районите на крайбрежните планини, танците обикновено се изпълнявали от всички присъстващи- заедно и с бързи стъпки. В Алепо и Идлиб танците били по- тихи и не толкова динамични. В сирийските източни области танцът бил онаследен от старите арабски бедуински традиции като танца "ал Даххи"("al Dahha").
От сирийските народни танци като най-популярен може да се определи дабка (танц с ритмични “набиващи” стъпки). Преди военната разруха на страната е било нещо естествено да се видят не само по време на фолклорните тържества, а дори и в дискотеките, хванали се за ръце хора, танцуващи дабка.
«Дабка» - това е динамичен фолклорен танц, постоянен елемент от народните празненства от древността до наши дни, групов танц на мъже и жени ( при който танцьорите съчетават ритъма в синхрон с музиката), като често държат в ръцете си саби или пръчки.
Движенията на телата, изразяват жизнеността на мъжете и нежността на жените, съпровождани от отчетливи резки движения на краката, фиксирайки ритъма в хармония с барабан, флейта или някакъв друг характерен музикален инструмент.
Обикновено Dabka се изпълнява в съпровод на песен, балада или поетичен текст, заимстван от предшествениците. Dabka е популярна в Сирия заради лекотата на движенията, разнообразието на мелодиите и радостта, която това дава по време на танца.
Всеки сирийски регион притежава свой собствен тип на танца Dabka - Hawran, Deir Ezzor, Khan Sheikhoun, Salamieh, Hama, Qalamoun и сирийското крайбрежие.
Песните,съвместими с Dabka, обикновено са простички, що се отнася до думите/текста/, както и в ритъма. Дотолкова, че да са разбираеми за всеки. А всеки от танците по своему отразява и изразява традициите и дори диалекта на региона, където е оформен .
И малко екзотична информация :
Историкът и пътешественик "al Masoudi" написал в своята книга "Morouj al Thahab" ( «Златната долина»), че Халиф Abbasid "al Mu"tamad" помолил да му опишат самия танц, неговите характеристики и разновидности, а също така какви качества следва да притежава танцьора. Отговорили му, че у различните народности танцът има различни начини на танцуване и особености. Существуват осем вида танцови ритми: бавен, бърз, бърз, твърд, бавен твърд, бърз твърд, силно бърз и много твърд.
Танцьорът трябва да притежава собствена индивидуалност при изпълнението.
Той трябва да е с привлекателен вид : стройно тяло, тънка талия, изправена шия, дълги бакенбарди, малки ходила и гъвкави пръсти и сухожилия , които да му позволява гъвкавост , помагаща му да бъде повратлив, както и издържлив по време на целия танц. ѝсъщо така да притежава и добре развита дихателна система. Да може изящно да се облича, да има добри маниери, да бъде интелектуално развит и най-вече добре да знае и се оправя с правилата на всеки танц.
При своето изпълнение да бъде точен, устойчив в движенията, да е в състояние устойчиво да изпълнява най- трудни движения и тези движения да са в пълна гармония с музиката.
Накрая си позволявам да покажа един пропуснат красив струнен инструмент,който се нарича тар.
http://www.cometosyria.com/ru/pages/
https://vk.com/topic-37282761_26503129
и др.
Поздрав!
Поздрав!
На всяка цена ще погледна.
Лека вечер !
Още Малко трая и знаешь,че не си поплювам. Това е последно предупреждение.
да не се гътнеш с някое ТУ 154, както стана съвсем скоро. Какво правим после без теб?! И твоята кал..., пардон култура.
Още Малко трая и знаешь,че не си поплювам. Това е последно предупреждение.
12.01.2017 22:25
каквото прочета, тук ти го връщам, да се размирише конкретно откъде иде!