Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.08.2016 00:08 - Сирийска народна музика
Автор: born Категория: Музика   
Прочетен: 2530 Коментари: 16 Гласове:
8


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Сирийска музика  Макар че по силата на историческите обстоятелства в развитието на Сирия, музиката й била в продължение на много векове едно от разклоненията на арабската музика, тя се различава с националната си самобитност. Още от дълбока древност ранните обществени формирования на територията на съвременна Сирия са притежавали развита култура. За това свидетелствуват многобройни археологически находки и особено открития в средата на 70-те години на 20-ти век  на Средиземноморското Сирийско крайбрежие древен музикален запис /разшифрован от съвременните учени/. Според американския музиковед Р. Крокър това е култов химн на древния Угарит, създаден преди около 3400 год.    

    Върху сирийската култура са въздействали различни цивилизации : територията й е подлагана на постоянни чужди нашествия.  Сирия е била под владичеството на Древен Египет, хетите /16-12 век пр.н.е./, асирийци  /8 век пр.н.е./, а от края на 7 век пр.н.е. Е била провинция на Нововавилонското царство. По-късно попада под властта на Ахеменидите, през 333 влиза в състава на държавата на Александър Македонски, а от края на 4-ти век е област на държавата на Селевкидите.

      През 64-та год. пр.н.е. Сирия става провинция на Римската империя, а от края на 4-ти век и на Византийската. През 7-ми век е завзета от арабите. Започва процес на арабизация и ислямизация на населението, като Сирия се развива в руслото на общата арабска култура. Дълго време е била един от центровете на средновековната арабска цивилизация.
    В периода на Омейядския халифат (661-750) Дамаск е столица на арабската държава. Халифският двор става средище на блестящи поети, философи, художници,музиканти. Придворната атмосфера се е отличавала с разкош, изтънченост и хедонизъм (таараб; понятие, специфично за арабската естетика).  

   Омейядският период се характеризира с установяването на класическите традиции.
     Музикантите-професионалисти са били дълго време предимно роби, тъй като музиката според ислямските канони била причислена към забранените развлечения. Много разностранно надарени музиканти съчетавали в свое лице певец,инструменталист,композитор. Към края на 7-ми и началото на 8-ми век се откроил и развил дейност Ибн Мусаджих- един от първите арабски теоритици, разработил и обосновал ладовата система - системата за построяване на музикалните произведения. Той способствувал също за формирането на редица вокални и инструментални жанрове, станали класически. Неговият ученик Муслим ибн Мухриз също внася съществен принос в развитието на теорията и практиката на метроритмията. Да споменем и автора на първия сборник с песенни текстове Юнус ал-Катаба- “Книга за песните” ("Китаб фил-агани") и теоритичния труд :Книга за мелодиите ("Китаб ал-пагм"), както и Ибн Сурайи, Мабада и певиците Джамиле, Азза ал Майли, Ширин и др. В средата на 8-ми век. професионалните музиканти се организират в гилдии със съответен статут, определящ правата на членовете им.

       С преместването на арабската столица в Багдад значението на Дамаск се занижава. От 9-ти век обаче активно се развива музикалната наука. Оформят се основната ладова система-макамите, метроритмичните формули - вазн, песенните жанрове.

     След господствата в Сирия на Фатимиди/ (969-70-те години на 11 в.), Айюбиди (1186-1260), кръстоносци (края на 11 - края на 12 век), селджукските турци (1074-1117), мамелюците (от втората половина на 13 в.) страната се  оказва под властта на Османската империя (1516-1918).

      От този период в сирийската музика, така също и в музикалните култури на много други арабски страни, влезли в състава на Османската империя, започва застой, характеризиращ се със силното влияние на турската музика.

     На традиционната сирийска  музика е присъща развита ладова система, включваща макама раст, хиджаз, ирак,сика и др. Най-разпространено е вокалното изпълнение, в съпровода на инструментален ансамбъл. Някои песенни жанрове, в които музиката и поезията са неразделни, в това число атаба (оплаквателна песен, диалог, в който се редуват емоционални солови речитативи и колективни отговори), ранните форми на  касиди, свързани  с древните традиции на бедуините. В северната част на страната е силно влиянието на турската култура, особено у алавитите, при които има в частност своеобразни песни в чест на младоженците, които се изпълняват от шаири (певци-поети), които изпълняват дълги фази на един дъх до изнемога.

   В южните части войнствените песни на друзите за няколко века са се трансформирали в трудови, оригинално е и песенното творчество на кюрдите. На североизток са разпространени соловите песни такасим - свободни импровизации в съпровод на лъковия инструмент ребаб /еднострунен/ и по-рядко ная /вид тръстикова флейта/.

    В северна Сирия се среща архаичния тип пеене, в което се използва импровизираното изпяване на един звук (забележимо е влиянието на византийските песнопения). Този стил може да има повествователен характер (разкази за исторически събития), понякога - дидактически, а често са свързани със символика.

   Популярен стил е и речитативната песен шарги (шруги). Една от разновидностите има малък диапазон (  кварта), пее се във висок регистър, последната строфа се подхваща от  хор; всяка нова фраза започва  със сложна вокализация, с която шаирът като че ли се водушевява  за импровизация.

    За традиционната песен е характерна мелодичността, строфичното построяване на текста, допускането на повторения в унисон или октава /понякога се използват издържани звуци лил налагане на соловата партия на фона на продължаващия да звучи хор/, ограничен диапазон, редуване на солиста и хор.
Съществуват няколко песенни стила:

  • Такил  (тежък)- своеобразна солова декламация с елементи на импровизиране;

  • Хафиф (лек) или сари (бърз) - ансамблови песни за които е типичен обикновен ритъм ; обикновено свързан с танците.

    Що се отнася до традиционните танцови стилове в Сирия е особено популярен дабка. Известни са многобройни видове дабка : дабка шейхания, дабка аланда нада и много други. Песните, съпровождащи тези танц, обикновено се композират като касиди (запява шаира, хорът подхваща последните строфи, акомпанирайки си с плясъци с ръце. В инструменталния съпровод се ползва дарбука (продълговат глинен или метален барабан  с една мембрана; издава висок, чист звук). Към този инструмент понякога се включва най и неговата разновидност шебаб, мизмар (също мезвег или аргул; тип двоен тръстиков обоя, характерно за когото е едновременното звучене на мелодийната тема и издържания бурдонен тон), даф (дайре). Популярен също така е танцът самах -по-забавен; изпълнява се от женски хор; към обикновените акомпаниращи инструменти понякога се включва и ребаб.

С известност се ползват също ал сиюф (танц с мечове, който е популярен само из  селските региони), бедуинские танци - хадуни, ал далсуна, зарзауи, абалала и др. (изпълняват се под акомпанимента само на ударни).









Тагове:   музика,


Гласувай:
8
0


Вълнообразно


1. born - Защо темата е Сирийската народна музика ?
29.08.2016 00:17
Ами защото тази нещастна страна , раздирана от междуособни войни, подстрекавани от редица интереси - геополитически, икономически и др. заслужава поне мъничко внимание по отношение нейната култура и идентичност. През 1992 год. ми гостуваха семейство сирийци - образовани и културни хора, които просто промениха представата ми за тази страна. Във всяко едно отношение. Тогава за пръв път чух и сирийска музика.
цитирай
2. born - https://www.youtube.com/watch?v=DvQJTb6Bxi0&index=23&list=PL70522448DC3C9AD7
29.08.2016 00:29
И още сирийска музика.
цитирай
3. indiram - Здравей, Борн!
29.08.2016 00:30
... зачетох и стигнах до ... " ... хедонизъм (таараб; понятие, ..."
Преди време изказах мнение-предположение - дали ВОЙНАТА в СИРИЯ (не) е за документи/история - унищожавене/изземване/крадене на каквото е останало...

Поздрави!
До скоро! - да доизчета материала и да чуя и следващите песни...
цитирай
4. born - Моите сирийски гости тогава ми казаха, че Сирия и Дамаск в частност са "люлката на арабската култура",
29.08.2016 00:57
Дали е така - не съм компетентен да преценя, но съдейки по апетитите към тази страна, вероятно са били прави. Нощни поздрави, Инди. Срещнах интересни материали и за кюрдската музика и танци, но всяко нещо по реда си.
цитирай
5. apostapostoloff - Пиша ти единица за преписване!
29.08.2016 06:59
Не ми се прави на Достоевски, мильо! Всички знаем, че си куха лейка, селска пръчка и русофилистик.
цитирай
6. born - Не ми се прави на Достоевски, мильо! ...
29.08.2016 10:27
apostapostoloff написа:
Не ми се прави на Достоевски, мильо! Всички знаем, че си куха лейка, селска пръчка и русофилистик.

Плешо, кажи в кое село си роден, за да ти направя хороскоп. Въпреки вродената ти тъпота е крайно време да разбереш, че те харесвам като интелект. Нищо че е на нивото на циганин от махалата. Какъвто вероятно си.
цитирай
7. apostapostoloff - Мунчо, тури си една перука!
29.08.2016 15:48
Не стига че си прост, необразован, беден и дърт русофилистик, ами си и много грозен с тая гола глава. Че и пенджури турил, шапакринът, та ега мине за ентелегентен.
цитирай
8. indiram - ...
29.08.2016 20:54
Полезен материал, Борн!
Благодаря ти!

И, много хубаво, че си използвал цветове, за да изпъкнат основните думи/понятия...
Поздрави!
цитирай
9. born - Не стига че си прост, необразован, ...
29.08.2016 21:44
apostapostoloff написа:
Не стига че си прост, необразован, беден и дърт русофилистик, ами си и много грозен с тая гола глава. Че и пенджури турил, шапакринът, та ега мине за ентелегентен.

Беден речник, Плешо. Много беден. Повтаряш се. И земи та си тури очила да не изглеждаш толко прост. Като мангал си. Циганин с очила виждал ли си ? Не си, май.
цитирай
10. born - Полезен материал, Борн! Благ...
29.08.2016 22:15
indiram написа:
Полезен материал, Борн!
Благодаря ти!

И, много хубаво, че си използвал цветове, за да изпъкнат основните думи/понятия...
Поздрави!

Отнема доста време, но е полезно за възприемането на акцентите. Благодаря ти, Инди .
Пропуснах да отбележа ползваните сайтове. Мисля, че на всички е ясно, че не аз съм автора, а съм направил някакви връзки . Логично е човек да ползва толкова много и разнообразна информация.
цитирай
11. getmans1 - Всеки българин я би определил за ...
29.08.2016 23:30
Всеки българин я би определил за турска и разбира се няма да е прав а ти сега я харесваш ... поне докато Путин каже, де!
цитирай
12. born - Писането на просташки /а и политически/ коментари по музикална тема
29.08.2016 23:54
е особен приоритет на индивиди с особено низки културни потребности. Решил съм да не трия коментари от този род, защото всеки нормален човек, прочитайки подобен коментар, ще прецени колко е багажа на написалия го.
Уважаеми простаци, заповядайте ! Тук можете да се вихрите като Стоичков по манастирите ! Машаллах !
цитирай
13. born - Всеки българин я би определил за ...
29.08.2016 23:59
getmans1 написа:
Всеки българин я би определил за турска и разбира се няма да е прав а ти сега я харесваш ... поне докато Путин каже, де!

Ако не знаеш, мога да те светна, че Путин е написал сирийската музика ! Все си мислех за теб, че имаш някакъв багаж, но ... голяма грешка. Путин ви е като червеното на говедо. И да ти кажа нещо: простотията не ходи по животните.
цитирай
14. getmans1 - Всеки българин я би определил за ...
30.08.2016 00:10
born написа:
getmans1 написа:
Всеки българин я би определил за турска и разбира се няма да е прав а ти сега я харесваш ... поне докато Путин каже, де!

Ако не знаеш, мога да те светна, че Путин е написал сирийската музика ! Все си мислех за теб, че имаш някакъв багаж, но ... голяма грешка. Путин ви е като червеното на говедо. И да ти кажа нещо: простотията не ходи по животните.


... Оф-оф-оф, големия капацитет, я се върни и виж какво съм ти писал бе, тартюфел.

Музикален специалист, уикипедист.
Спри да се излагаш, бе човек!
цитирай
15. born - И твоя речник много обедня, Гетьо.
31.08.2016 16:46
Изпростяваш с всеки изминал ден. Само не ме пипай на тема "музика", Стоичковче. Няма да разисквам с теб подобни неща- просто си под ниво ! Айде, бегай да плачкаш при мама.
цитирай
16. born - Гетьо, след всичките л.../фекалии/, които изля тук , в този постинг
06.09.2016 13:19
вече е пределно ясно, че повече няма да те наричам Гетьо, обръщението ми към теб ще бъде Простьо1 /санким first от простаците-number one/. Няма нужда да ме черпиш като кръстник. Черпня от просяци не е хуманно да се приема.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: born
Категория: Забавление
Прочетен: 1697945
Постинги: 903
Коментари: 5941
Гласове: 9123
Календар
«  Юни, 2018  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930